Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Sosialidemokraatit alleviivasivat kampanjassaan aggressiivista vasemmisto-oikeisto-blokkijakoa ja muista isoista puolueista kaukana olevaa talouspolitiikkaa, mikä johti pääministerivastuuta kantaneelle puolueelle täysin poikkeukselliseen vaalivoittoon (43). Tästä vastakkainasettelusta saivat tuta vihreät ja vasemmistoliitto, jotka kuuluvat vaalien suuriin häviäjiin keskustan lisäksi.
Etukäteen vahva hallitusvaihtoehto on kokoomuksen ja perussuomalaisten koalitio, jota täydentävät ruotsalainen kansanpuolue ja kristillisdemokraatit. Tällä kokoonpanolla hallituksessa olisi 109 edustajaa, josta puhemiehen tehtävä söisi yhden paikan. Syntyy riittävä enemmistö, vaikka puoluevaihdoksia kauden tultaisiin näkemään. Toinen päävaihtoehto on sinipuna, jossa kokoomuksen ja sosialidemokraattien ympärille saadaan rakennettua tukeva enemmistö. Tämä jälkimmäinen vaihtoehto on epätodennäköinen, vaikka Sanna Marin ilmoitti jättävänsä puheenjohtajan tehtävän syyskuussa – niin kaukana ovat puolueiden talouslinjaukset.
Uudellamaalla ja Helsingissä on nyt 60 kansanedustajaa, joista suurimmat puolueet ovat järjestyksessä kokoomus (17 paikkaa), sosialidemokraatit (13), perussuomalaiset (9), vihreät (7), vasemmistoliitto (5) ja ruotsalainen kansanpuolue (4). Kaupunkikehittämisen näkökulmasta jakauma ei ole huono, mutta paljon riippuu siitä, mikä on lopullinen hallituksen kokoonpano. Oppositiosta on tunnetusti erittäin vaikea vaikuttaa suuriin linjauksiin.
Uudenmaan ja Helsingin kansanedustajat eivät ole menneinä vaalikausina niittäneet mainetta vahvoina metropolipolitiikan toteuttajina, vaan pikemmin päinvastoin. Se näkyy muun muassa alueen liikenneinvestointien, vieraskielisen väestön ja korkeakoulutuksen selvästi alimitoitettuina valtionosuuksina ja resursseina. Pienissäkin, muutamien miljoonien kokoisissa asioissa tuntuu siltä, että hallituspuolueiden pääkaupunkiseudun edustajat unohtavat pitää puoliaan. Niin kävi myös edellisessä budjettiriihessä esimerkiksi työperäisen maahanmuuton Talent Boost -rahoituksen osalta, joka käytännössä vedettiin lähes nollille Uudenmaan osalta. Näin silti, vaikka Uudellamaalla on yli puolet maan vieraskielisistä.
Toivotaan, että alueemme kansanedustajat löytävät vihdoin tällä vaalikaudella toisensa myös Helsingin seudun kysymyksissä kuten Kauppakamarin, Uudenmaan liiton ja Pääkaupunkiseudun kaupunkien järjestämissä Metropoliareenoissa monet kansanedustajaehdokkaat ääneen ajattelivat. Uusimaakin on alue, jota täytyy hoitaa, jotta syntyy innovaatioita, TKI-panostuksia ja yrityksiä. Uusia työpaikkoja ja investointimahdollisuuksia ei synny, jos Uudenmaan rahoitusta siirretään lisääntyvissä määrin muualle valtakuntaan. Suuria tai pieniä asioita, hallituksessa tai oppositiossa, alueemme kansanedustajilta tarvitaan nyt asennemuutosta ja kykyä tehdä yhteistyötä yli puoluerajojen myös Uudenmaan kilpailukyvyn varmistamiseksi.
Helsingin seudun kauppakamarin hallitusohjelmatavoitteissa on 10 haastetta, joiden ratkaisuiksi on luotu 32 toimenpidettä. Näiden lisäksi Uudenmaan liitto ja Pääkaupunkiseudun kaupungit odottavat näkevänsä hallitusohjelmassa metropolipolitiikan toimenpideohjelman, jota voimme yhdessä lähteä toteuttamaan.
Oli hallituksen kokoonpano mikä tahansa, Helsingin seudun kauppakamarin hallitusohjelmatavoitteiden pääteemoja ovat osaavan työvoiman saatavuuden varmistaminen, työperäisen maahanmuuton yrityspalveluiden ja Suomen houkuttelevuuden parantaminen, seudulle tärkeiden maankäyttö- ja liikennehankkeiden edistäminen sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiopanostusten (TKI) lisääminen.
Osaavan työvoiman saatavuus on kaikkien yritysten ja työnantajien yhteinen suuri huoli. Siihen täytyy löytää toimivia keinoja, joita onneksi on olemassa, jos vain päätöksiä saadaan aikaiseksi. Osaajapulan ja kohtaanto-ongelman selättämiseksi pitää hyödyntää koko koulutusjärjestelmän mahdollisuudet sen lisäksi, että työperäistä maahanmuuttoa on isosti lisättävä. Kansliapäälliköiden ja Anita Lehikoisen johdolla esittämä tavoite korkeakouluttaa 70 prosenttia väestöstä vuoteen 2030 mennessä on järkevä suunta. Koulutustasoja ei saa kuitenkaan laittaa vastakkain, vaan uuden hallituksen on huolehdittava siitä, että ammatillista koulutusta hyödynnetään jatkuvassa oppimisessa ja yritysten osaamistarpeisiin vastaamisessa nykyistä paremmin. Tähän yhtälöön on liitettävä julkiset työ- ja elinkeinopalvelut, jotka siirtyvät kunnille työllisyysalueille vuonna 2025.
Alla Helsingin seudun kauppakamarin tavoitteista 10 toimenpidettä, joilla parannettaisiin koko Suomen, Uudenmaan ja siellä toimivien yritysten kilpailukykyä:
Markku Lahtinen
johtaja
Helsingin seudun kauppakamari
Helsingin seudun kauppakamarin hallitusohjelmatavoitteissa on 10 haastetta, joihin on esitetty 32 toimenpidettä.
Tutustu tarkemmin haasteisiin ja toimenpiteisiin tästä.
Lue Markku Lahtisen artikkeli Metropoli-ohjelma kantaisi hedelmää koko Suomelle