Visio 2050: Mies katsoo ikkunasta ulos ja puhuu puhelimessa.

Kauppakamarilehdessä visioidaan tulevaisuutta

Työstämme Helsingin seudun kauppakamarissa tänä keväänä Helsingin seudun vuoteen 2050 ulottuvaa visiota, jonka tarkoituksena tarkoituksena on saada aikaan keskustelua ja esittää päättäjille ratkaisuja visiotyössä esille nouseviin yritystoiminnan haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Kriisit kaventavat tulevaisuuteen katsomisen taitoa. Koronapandemia ja Ukrainan sota ovat myös pakottaneet keskittymään nykyhetkeen ja akuutteihin uhkatilanteisiin. Mutta samaan aikaan tarvitaan myös rohkeaa ajatusten suuntaamista ja ennakointia pitkälle tulevaan horisonttiin. Se auttaa näkemään myös mahdollisuuksia.


Lehden pääkirjoituksessa visiotyö hakee ratkaisuja yritystoiminnan haasteisiin ja mahdollisuuksiin

Lue toimitusjohtaja Pia Pakarisen pääkirjoitus visiotyöstä


Helsingin seudun kauppakamarin hallituksen jäsen Pauliina Tenhunen on yksi kolumnisteistamme. Maailma on muuttunut paljon siitä, kun Pauliina aloitti työt noin 30 vuotta sitten ja matkalla vuoteen 2050 on varmasti haasteita ja alamäkiä.

Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Marko Silen kirjoittaa ruusuista ja risuista kuuden viikon kokemuksella, jotka koskevat pakotteita. Ruusuja saavat mm. monet elinkeinoelämän järjestöt ja risuja mm. EU:n komissio.


Henkilökuvassa Peter Vesterbacka kertoo vahvoista visioista liittyen Suomen koulutuspotentiaaliin. Hänen mukaansa olemme vasta silloin maailman parhaimpien joukossa, kun onnistumme kolminkertaistamaan kansainvälisten opiskelijoiden määrän nykyisestä 20 000 opiskelijasta – ja oikeasti heitä tarvittaisiin 150 000.


Seudullisen veto- ja pitovoiman parantamiseen ei ole luvassa poppakonsteja. Kansainvälisten brändien ja liiketoimintojen kehittämiseen erikoistuneen Punda Globalin toimitusjohtaja Riikka Hackselius-Fonsén korostaa, että perusasiat on saatava kuntoon, jotta kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa pysytään kyydissä.


Kauppakamarin visiotyön rytmittäjät MDI:n Janne Antikainen ja Timo Aro listaavat eväitä, joilla yritykset voivat pärjätä nopeasti muuttuvassa maailmassa ja kovenevassa kilpailussa.

Kun toimintaympäristö on entistä utuisempi, omaan liiketoimintaan ja asiakkaisiin vaikuttaviin muutoksiin on suhtauduttava entistäkin uteliaammin. Epävarmuutta pitää sietää, mutta siitä ja muutoksesta on opittava nauttimaan.

Kauppakamarilehti.fi

Kauppakamarilehti.fi:tä on julkaistu helmikuusta 2021 lähtien. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa – kerran kvartaalissa.

Kauppakamarilehti 6.4.2022 etusivu

Arkistossa:

Pääkirjoitukset ja päätoimittajalta

Teemajutut

Henkilökuvat

Neuvontapalvelut

Kolumnit

Infografiikat

Alueelta

Nopeat

Lue myös

Teollisuus karkaa Helsingistä, ja sillä voi olla vakavia seurauksia

Teollinen toiminta uhkaa hävitä Helsingistä kokonaan. Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtajan Pia Pakarisen mukaan tilanne on arveluttava.

Miltä Keski-Uusimaa näyttää vuonna 2050?

Yhdessä Kauppakamarin luottamushenkilöiden ja jäsenten kanssa tehdyssä visiotyössä on löytynyt neljä olennaista perustekijää: 1) osaavan työvoiman saatavuusongelmien...

Vihreys on entistä vahvempi myyntivaltti

Ilmastonmuutos ja hiilineutraalius ovat yhdistelmä, jota yhdenkään yrityksen ei enää kannata ohittaa olankohautuksella. Ilmastomuutokseen on herätty globaalisti...