Helsingin keskusta ja sen kehittäminen.

Kauppakamarilehti: Meillä on nyt momentum nostaa Helsingin keskusta-alue uuteen nousuun

Helsingin seudun kauppakamarin Kauppakamarilehti ilmestyi tänään 31.8. verkkolehtenä. Teemana on maankäyttö ja liikenne.

Mitä MAL merkitsee seudulle?

Parhaillaan käynnissä olevan Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen tulevaisuutta määrittelevän MAL-suunnitelman päivitystyö vaikuttaa vahvasti alueen elinkeinoelämän toimintaedellytyksiin, vaikka MAL-suunnitelma ei ehkä näykään yrittäjän päivittäisessä arjessa.

Lue lehdestä tarkemmin, mitä Stockmannin kiinteistöpalvelujohtaja Markku Linnamäki, HSL:n osastonjohtaja Sini Puntanen ja Saton toimitusjohtaja Antti Aarnio kertovat aiheesta.

MAL määrittää reunaehdot yritysten toiminnalle


Helsingin keskusta-alueen kehittämisen hetki

Koronapandemia romahdutti Helsingin keskustan kauppojen ja ravintoloiden asiakasmäärät, mutta vaikeasta tilanteesta voi koitua jotain hyvääkin. Se nosti näkyvästi yleiseen keskusteluun keskustan näivettymisen, jonka pysäyttäminen vaatii entistä tarmokkaampia toimia ja parempaa yhteistyötä eri osapuolten välillä. Meillä on nyt uusi momentum nostaa keskusta-alue uuteen nousuun ja tuoda sinne uusia elementtejä, joilla alue nostetaan uuteen kukoistukseen.

Aiheesta lisää Kauppakamarilehdessä Työeläkeyhtiö Ilmarisen vuokrauspäällikkö Ville Laurilan ja Helsingin kaupungin maankäyttöjohtaja Rikhard Mannisen haastattelussa.

Keskustan elävöittämiseen avautuu uusi momentum


Kuuma peruna – raskaan liikenteen taukopaikat

Taukopaikkojen puute rassaa edelleen rahtareita. Raskaalle liikenteelle on ajettu jo pitkään uusia taukopaikkoja pääkaupunkiseudulle, mutta logistiikan toimivuuden kannalta välttämättömät hankkeet eivät ole edenneet. Miksi eivät?

Kauppakamarilehdessä asiaa taustoittavat Rahtarit ry:n puheenjohtaja Juha Nyberg ja ELY-keskuksen kehittämispäällikkö Janne Kojo.

Taukopaikkojen puute rassaa edelleen rahtareita


Näkymä seudulliseen liikennejärjestelmään

Kauppakamarilehden infografiikka pureutuu tällä kertaa liikennejärjestelmän rahoitukseen Helsingin seudulla. Julkistalouden menot Helsingin seudun liikennejärjestelmään ovat noin 1,8 miljardia euroa vuodessa. Tämä koostuu joukkoliikenteen ja henkilökuljetusten menoista 739 M€ (42 %), liikenneväylien kunnossapidosta 374 M€ (21 %) ja liikenneväyläinvestoinneista 675 M€ (37 %).

Tutkaa tarkemmin infografiikka.

Näin rahoitetaan liikennejärjestelmä Helsingin seudulla

Suuntaa osoitteeseen Kauppakamarilehti.fi

Kauppakamarilehti tarjoilee myös tuttuun tapaan ajankohtaista lakiasiaa, kiinnostavia kolumneja, tietoa tulevista tapahtumista ja kirjaesittelyn.

Klikkaa siis Kauppakamarilehteen niin pääset lukemaan koko kattauksen.

Lue myös

Toimitusjohtajalta: Huoltotunnelin uudistaminen olisi win-win-win-ratkaisu Helsingin ydinkeskustalle

Helsingin ydinkeskustassa käy päivittäin 80 000 ihmistä vähemmän kuin ennen pandemiaa....

Huoltotunnelin uudistaminen parantaisi Helsingin keskustan saavutettavuutta

Näin selvitys tehtiin Liikenteellisen selvityksen Helsingin seudun kauppakamarille teki Ramboll Finland Oy. Selvityksessä verrattiin kahta...

Helsingin kaupunki haluaa kehittää keskustan vetovoimaa ja parantaa keskustassa toimivien yritysten toimintaedellytyksiä

Helsingin kaupungille vireä ja vetovoimainen keskusta on erittäin tärkeä. Helsingin uudessa...