Maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri. Helsingin keskustan liikenne. Kävelykeskustan kehittäminen Helsingissä ei vaadi autoliikenteen radikaalia rajoittamista.

Kävelykeskustan kehittäminen Helsingissä ei vaadi autoliikenteen radikaalia rajoittamista

Saavutettavuus kaikilla kulkumuodoilla on elinehto Helsingin keskustalle. Helsingin kaupunginhallituksen niukka enemmistö päätti maanantaina 25. tammikuuta pormestarin esityksestä poiketen, että kävelykeskustan kehittämisen yhteydessä tutkitaan myös mahdollisuutta rajoittaa autoliikennettä Esplanadien alueella.

Toisessa mallissa molemmat Esplanadit olisivat yksikaistaisia ja toisessa Pohjois­esplanadi kokonaan kävelykatu.

Helsingin keskustassa on kolme tärkeää autoliikenteen poikittaisväylää: Kaivokatu, Pohjoisesplanadi ja Eteläesplanadi. Kruunusillat-raitiotien päätepysäkin myötä Kaivokadulta on poistumassa vähintään yksi ajokaista suuntaansa. Lisäksi Elielinaukion suunnittelukilpailussa on annettu mahdollisuus tutkia läpiajoliikenteen poistamista Postikadulta.

Jos näiltä kolmelta väylältä poistetaan vähintään puolet nykyisistä kaistoista, keskustan läpiajoliikenne vaikeutuu selvästi ja autosaavutettavuus huononee.

Kysymys on yhteisvaikutuksiltaan varsin merkittävästä toimenpiteestä, jolla on vaikutuksia keskustaa paljon laajemmalle alueelle ja koko Helsingin liikennejärjestelmään. Kävelykeskustan jatkosuunnittelun yhteydessä on ehdottomasti otettava huomioon Kaivokadulle suunnitellut muutokset.

Saavutettavuus kaikilla kulkumuodoilla on elinehto Helsingin keskustalle. Keskustan kävely­olosuhteiden parantaminen ja viihtyisyyden lisääminen eivät edellytä keskeisten läpiajoväylien liikenteen rajoittamista.

Helsingin keskustan elävöittäminen

Pelkästään lupapolitiikkaansa höllentämällä ja lisärakentamista sallimalla kaupunki voi jo nyt tehokkaasti elävöittää Helsingin keskustaa.

Tiina Pasuri
maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö
Helsingin seudun kauppakamari

Helsingin sanomat 31.1.2021  HS mielipide

Lue myös

Lausunto: Helsingin ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnos

YLJS:n vaikutuksia on arvioitu olennaisella tavalla puutteellisesti, mikä tekee arvioinneista harhaanjohtavia. Elinvoimavaikutuksia ja liikenteellisiä vaikutuksia...

Lausunto: Luonnos Helsingin asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelmaksi 2024 (AM-ohjelma)

Helsingin kaupunginkanslia on pyytänyt kauppakamarin lausuntoa luonnoksesta Helsingin asumisen ja siihen...

Helsingin liikennejärjestelyt ovat hankalat vielä pitkään

Helsingin seudun kauppakamari vaikuttaa seudun liikennejärjestelmän ja maankäytön suunnitteluun aktiivisesti. Kauppakamarin johtava asiantuntija Tiina Pasuri...