Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Kauppakamari etsi vastuullisinta tekoa kilpailussaan, jonka finalisteiksi valikoituvat Matkahuollon Porvoon kyläkyyti ja Suomen 4H-liiton Taimiteko.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta asua sujuvan joukkoliikenteen ulottuvilla. Matkahuolto lähti omien vastuullisuusarvojensa pohjalta miettimään, miten voitaisiin varmistaa sujuvat liikenneyhteydet myös harvaan asutuilla alueilla. On tärkeää, että kaikkialla asuvat ihmiset pääsevät apteekkiin, harrastuksiin ja sairaalaan – ympäristöä kunnioittaen.
Ideasta syntyi Matkahuollon ja Porvoon kaupungin yhteistyössä Kyläkyyti-palvelu, joka mahdollistaa modernin joukkoliikenteen: ovelta ovelle ja asiakkaiden aikataulun mukaan.
– Porvoon kyläkyyti -palvelun tarkoitus on tarjota harvaan asutuilla seuduilla asuville mahdollisuus liikkua sujuvasti ja ympäristöystävällisesti. Kyläkyyti on nykyaikainen kutsuliikennepalvelu ja sen tilaaminen onnistuu Matkahuollon Reitit ja Liput -mobiilisovelluksella, kehityspäällikkö Johanna Taskinen Matkahuollon Matkustaja- ja liikennöitsijäpalveluista sanoo.
– Teemme parhaamme, että ihmisillä on mahdollisuus päästä liikkeelle ja palveluihin huolimatta siitä, missä he asuvat. Porvoon kyläkyyti tarjoaa asukkaille joustavan ja modernin kestävää elämäntapaa tukevan julkisenliikenteen palvelun, Matkahuollon vastuullisuuspäällikkö Jaana Korkiakoski sanoo.
Porvoon kyläkyydin tarkoituksena on tarjota harvaan asutuilla alueilla asuville mahdollisuus liikkua sujuvasti ja ympäristöystävällisesti.
– Porvoon kaupungin tarjoama Kyläkyyti -palvelu on tarkoitettu liikkumiseen Porvoon kylien ja keskustan välillä sekä haja-asutusalueella. Ovelta hakeva kutsuliikennepalvelu houkuttelee enemmän asiakkaita kuin perinteinen kiinteä bussireitti. Se on joustava ja edullinen tapa matkustaa ja matkan voi halutessaan yhdistää matkareitteihin yli kuntarajojen, Jaana Korkiakoski kertoo.
Porvoon kyläkyyti toimii helposti mobiilisovelluksen avulla. Asiakas syöttää ensin Reitit ja Liput -sovellukseen tiedon noutopaikasta ja määränpäästä, jonka jälkeen matka yhdistyy muiden samaan suuntaan kulkevien kyyteihin. Auton saapumista voi seurata sovelluksessa reaaliajassa.
– Reitit ja Liput -mobiilisovelluksen kautta tilatun kyydin reaaliaikainen seuranta on houkutellut Porvoon alueella erityisesti nuoria ja työssäkäyviä kutsuliikenteen käyttäjiksi. Kyydin tilaaminen on monen ikääntyneen iloksi mahdollista myös soittamalla, Johanna Taskinen muistuttaa.
Porvoon kyläkyyti on lisännyt eri ikäryhmien liikkumismahdollisuuksia huimasti. Muun muassa nuoret ja autottomat pääsivät kulkemaan palvelun avulla itsenäisesti harrastuksiin ja asioille.
– Jopa 30 prosenttia kyläkyydin käyttäjistä kertoi vähentäneensä oman auton käyttöä ja näin myös liikenteen päästöt vähenivät. Kyläkyydin avulla Porvoossa pystyttiin konkreettisesti ratkaisemaan haja-asutusalueen vähäisen joukkoliikennetarjonnan haasteita, Jaana Korkiakoski kiittelee.
Porvoon kyläkyydin toimivuuden ja myönteisen palautteen myötä Matkahuolto haluaa laajentaa ”kimppakyyti”-palveluja myös muualle Suomeen.
– Meillä on neuvottelut useiden kuntien kanssa käynnissä ja seuraavaksi lanseerataan Ukikyyti Uudessakaupungissa, Taskinen ja Korkiakoski iloitsevat.
Vuoden vastuullisuusteko valittiin yleisöäänestyksellä ja palkittiin Suuressa Yritysvastuupäivässä 4.11.2021. Lue lisää: https://kauppakamari.fi/vastuullisuus/vuoden-vastuullisuusteko/