Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Enterprise Europe Network (EEN) on järjestänyt pk-yritysten kansainvälistymiseen ja kasvuun maksutonta yrityskohtaista mentorointia Helsingin seudun kauppakamarilla. Mentoreina toimivat Nestor Partners ry:n nestorit. He ovat hoitaneet sekä työurallaan että nestoreina johtaja-, asiantuntija- ja neuvonantajatehtäviä useissa vienti- ja tuonti hankkeissa EU-maissa, Venäjällä, Itä-Euroopassa, USA:ssa, Lähi-idässä, Afrikassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa.
Mentorointi on yksi oppimisen muoto, jossa luottamuksellisella kokemuksen ja tiedon jakamisella on keskeisin tehtävä.
Voidaan sanoa, että mentoroinnilla siirretään arvokasta sosiaalista pääomaa (verkostoitumisen kautta rakennettu tieto ja kokemus) luotettavien verkostojen kautta.
Tätä oppikokonaisuutta on mahdotonta oppia luennoilla, kirjoja lukemalla tai Internetistä, sillä sosiaalinen pääoma mistä tässä tiedon ja kokemuksen vaihdossa on kyse, kehittyy vuosien kokemuksen sekä verkostoitumisen kautta. Iällä on tässä oppimisen muodossa merkitystä, iäkkäämmällä on nuorempaa suurempi sosiaalinen pääoma.
Nestor Partners ry on valinnut nimensä oivallisesti. Termi ´Nestori´ viittaa Kreikan kieliseen sanaan ’kotiin palannut’ . Kiireiset kansainväliset yritystoimijat ovat palanneet monilta matkoiltaan kotosuomeen ja ovat Nestor-tittelinsä ansainneet. Tähän artikkeliin haastateltiin kahta Nestor Partnersin Mentoria – Martti Rauteeta ja Pyry Lautsuota. Nämä aktiiviset yritysasiantuntijat, kuten muutkin NestorAdvisorit välittävät kokemuksiaan, tietoaan ja verkostojaan seuraaville sukupolville. NestorAdvisorit, joita Martti Rautee ja Pyry Lautsuo edustavat, tarjoavat Nestori-toiminnan puitteissa asiantuntijapalveluja erityisesti pk-yritysten kasvuun, kansainvälistymiseen ja omistajavaihdoksiin. Kreikan mytologiassa ’nestorit’ olivat Troijan sodassa taistelevia argonautteja eli sankareita, jotka antoivat neuvoja nuoremmille sotureille.
EEN on siis valinnut yhteistyökumppanikseen arvovaltaisen Nestori-mentori kouluttajakunnan suomalaisille pk-yrityksille.
Nestorit Martti Rautee ja Pyry Lautsuo tähdentävät, että yleensä pk-yritys on valmis kansainvälisille markkinoille, kun sen liiketoiminta kotimaassa on vakiintunut ja se on kannattavaa.
Yrityksellä tulee olla myös varat sekä johdolla aika kansainvälistymiseen. Sillä tulee olla selkeä kansainvälistymisstrategia. Toisaalta, Born Global-yritykset käynnistävät varsinaisen liiketoimintansa ulkomailla ehtiäkseen suuremmille markkinoille.
Suomessa tuetaan start-up yrityksiä ja suomalaisten start-uppien kansainvälistyminen onkin valtavaa. Positiivisia kansainvälistymisnäkymiä tukee se, että monet nuoret ovat jo koulu- ja opiskeluaikana rakentaneet ystävyys ja yhteistyöverkostoja eri puolilla maailmaa. He ovat tutustuneet paikallisiin ihmisiin ja oppineet sekä kieltä että kulttuuria. Kansainvälisillä markkinoilla näitä taitoja tarvitaan. Kasvu globaaliksi markkinajohtajaksi tulisi tapahtua erityisesti it -alalla nopeasti; liian nöyrinä tai passiivisina toimijoina se ei tapahdu. Suomalaisilta tuntuu vielä puuttuvan ’maailmanvalloitustahtoa’. Tässä tanskalaiset, ruotsalaiset ja hollantilaiset menestyvät paremmin.
Suomalainen pk-yritys on kansainvälisillä markkinoilla ulkomaalaisena suuressa maailmassa, jossa kilpailu on kovempaa kuin Suomessa. Kun yrityksellä menee hyvin ei siihen kannata tuudittautua, sillä ”takaviistosta” voi tulla yllättävä kilpailija ja muuttaa kilpailutilanteen hyvinkin yllättävästi.
Suomalaisten tulee oppia, että pelkkä hyvä tuote ei riitä kansainvälisille markkinoille siirtymiseen eikä kilpailuaseman ylläpitämiseen. Markkinointi ja jakelukanavat tulee myös hoitaa hyvin.
Yrityksen tulee osata valita luotettavat paikalliset yhteistyökumppanit ja johtaa niitä. Kansainväliseen toimintaan tulee resursoida panoksia. Hyvät rekrytoinnit ja kärsivällinen toiminta ovat osa resursointia.
Ärhäkkyyttä kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä voi oppia valitettavien huijarijälleenmyyjien toiminnan kautta. Näitäkin esimerkkejä on. Jälleenmyyjä on toiminut passiivisena agenttina ja valmistellut lähinnä omaa liiketoimintaansa suomalaisen yrityksen kustannuksella. Erittäin ikävää, mutta tästä on hyvä olla tietoinen ja ymmärtää, että paikallisen yhteistyökumppanin valitseminen on elinarvoisen tärkeää. Siinä auttavat Business Finland, EEN, paikalliset suurlähetystöt ja Nestor Partnerit omalta osaltaan. Toki jokainen yritys tekee itse lopullisen päätöksen yhteistyökumppanin valinnassa. Kansainvälisillä markkinoilla kilpailuaseman saavuttaneet suomalaiset pk-yritykset ovat löytäneet erittäin hyviä yhteistyökumppaneita. Heillä on myös ollut taito rakentaa luotettavia yhteistyösuhteita eri toimijoiden kanssa. Juuri luottamus on se ’öljy’, joka sujuvoittaa liiketoimintaa kansainvälisissä verkostoissa.
Suomalaisiin yleensä luotetaankin, sillä heitä pidetään rehellisinä toimijoina. Tämä on yksi kilpailuetu kansainvälisillä markkinoilla.
Neuroflux Oy osallistui Nestor-mentorointiin Helsingin seudun kauppakamarilla. Neuroflux ratkoo jätevesiverkoston haasteita olemassa olevan datan avulla. Yrityksen käyttämien uusien teknologioiden avulla voidaan jätevesien ongelmat havaita nopeasti. Tämä vapauttaa ihmisten aikaa ongelmien etsimisestä niiden ratkaisemiseen. Neuroflux Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Koskisella on positiivinen kokemus Nestor-mentoroinnista. Neurofluxin nestoreina toimivat Mikael Novaky, Pekka Pirinen ja Pyry Lautsuo. “Nestori-mentorointi eroaa muusta kansainvälisyys- ja yrityskoulutuksesta sikäli, että Nestoreilta saa kokemuksen kautta tullutta relevanttia tietoa ja kokemusta markkinoinnista ja myynnistä”, kertoo Koskinen.
Nestoreilla on kypsä näkemys yrityksen kansainvälistymisprosesseista. Mentoroinnin jälkeen ei tarvitse niin paljoa prosessoida itse. Nestoreilta saa välittömiä ohjeita. Se on hyvä. Suosittelen Nestor mentorointia yrityksille.
NestorAdvisoreiden Martti Rauteen ja Pyry Lautsuon haastattelu
Lue myös:
Valmentavan mentoroinnin avulla opitaan tulevaisuuden työelämätaitoja