Artikkelikuva

Miksi emme saa aikaan mitä haluamme? – kuuntele podcast

Miksi emme saa aikaan sitä, mitä haluamme? Onko vika yksilössä vai organisaatiossa? Kolme tekniikan tohtoria, Kimmo Suominen, Petri Aaltonen ja Saku Mantere, kertovat, että johtajia vaivaa usein aikaansaamattomuuden ongelma, vaikka työtä tehdään pitkiä päiviä ja määrällisesti paljon. Kolmikko esittää myös ratkaisut.

Mikä on ongelmana, kun tehty työ ei tuota toivottua tulosta? Osaavatko esihenkilöt vaatia alaisiltaan oikealla tavalla oikeita asioita? Osataanko tekemistä organisoida riittävän hyvin? Tekniikan tohtorit Kimmo SuominenPetri Aaltonen ja Saku Mantere kertovat, että johtajia vaivaa usein aikaansaamattomuuden ongelma, vaikka työtä tehdään pitkiä päiviä ja määrällisesti paljon. Tilanne on ristiriitainen ja turhauttava – erityisesti johtajalle, jonka pitäisi toimia hyvänä esimerkkinä muille.

Suominen, Aaltonen ja Mantere vastaavat podcastissa kysymyksiin tuoreen Aikaansaava organisaatio -kirjansa pohjalta. Kauppakamarin tuottaja Taina Parviainen haastattelee heitä ja yrittää selvittää, millä tavoin aikaansaava työ, strategia, organisaatiokulttuuri ja rakenteet muovautuvat aikaansaavan organisaation keskeisiksi aineksiksi.

Jaksossa opitaan katsomaan asioita uudella tavalla ja katsotaan myös johtamisen tulevaisuuteen.

Kuuntele podcast
Soundcloudista: Jaksoon tästä
Spotifysta: Jaksoon tästä

Aikaansaava organisaatio

Aikaansaava organisaatio -kirjassa pohditaan, miksi saamme aikaan niin vähän, vaikka teemme niin paljon. Kirja pureutuu aikaansaamattomuuden juurisyihin sekä haastaa lukijaa lempeästi arvioimaan oman organisaationsa toimintatapoja ja tottumuksia.

Kirja koostuu neljästä pääteemasta, jotka kukin tarkastelevat aikaansaamista eri näkökulmista. Ensimmäinen keskittyy aikaansaavaan työhön: Mikä 2020-luvun työssä, työvälineissä ja työn tekemisen tavoissa vaikeuttaa asioiden aikaansaamista? Miten esteet raivataan, ja miten itseämme ja toisiamme paremmin johtamalla voimme edistää aikaansaamista?

Kirjan toisessa teemassa syvennytään strategiatyöhön ja kysytään, miksi siihen liittyy niin usein pettymyksiä. Onko niin, että todelliset valinnat jäävät tekemättä ja strategian vaikutus arkeen on heikko – vaikka apuna olisivat parhaat ulkopuoliset neuvonantajat? Miten välttää nämä karikot ja luoda aikaansaava strategia?

Kolmas teema kääntää katseen organisaatiokulttuuriin: Millaisia ovat aikaansaamista ruokkivat ajattelu- ja käyttäytymismallit? Entä miten organisaation arvot liittyvät aikaansaamiseen?

Lopuksi kirja tarttuu rakenteisiin: tavoitteisiin, valtaan ja päätöksentekoon. Teos osoittaa, että aikaansaava organisaatio vaatii toteutusta edistäviä rakenteita, joita johdon on luotava ja ylläpidettävä.

Aikaansaava organisaatio on suunnattu toteuttamisen haasteen kanssa kamppaileville johtajille ja esihenkilöille sekä strategiatyöstä ja johtamisesta kiinnostuneille lukijoille. Lisäksi teoksessa on mukana tarinoita, joiden avulla kuvataan aikaansaamisen keinoja ja hyviä tuloksia.

Tutustu ja osta kirja KauppakamariKaupasta:

Painettu kirja: Aikaansaava organisaatio – KauppakamariKauppa 

e-kirja: Aikaansaava organisaatio – KauppakamariKauppa

Lue myös

”Toimitusjohtajan suhtautuminen uran rakentamiseen yllätti” – kuuntele podcast

Miten monipuolinen ura rakennetaan? Kuinka johtaminen yrityselämässä ja yhteiskunnallisissa tehtävissä eroavat?...

Mikä on vuoden 2025 johtava tekoälyteema, Immo Salo? – kuuntele podcast

Vuodesta 2025 tulee tekoälyn läpimurtovuosi, johon kannattaa varautua, sanoo tekoälyasiantuntija Immo Salo. Chambercast-podcastin uusimmassa jaksossa...

”Suunnittelijoiden myyntienergia yllätti” – kuuntele podcast

Miten suunnittelijasta tulee yrittäjä? Onko liikekumppanuudesta ystävän kanssa haittaa? Ja missä tilanteessa laadun hinkkaaminen kannattaa...