Maija Kärkäs on juristi ja päällikkö Enterprise Europe Networkissa ja hän toimii Helsingin seudun kauppakamarissa.

Neuvontapalvelut: Henkilökuvien käyttö kaupallisessa tarkoituksessa – lupa sekä kuvaajalta että kohteelta

Yritykset hyödyntävät yhä enemmän kuvia vahvistaakseen yhteyttä yleisöön ja rakentaakseen brändiään. Sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin suosio on kasvattanut henkilökuvien käyttöä kaupallisissa yhteyksissä.

Brändinhaltijoiden ja markkinoijien kannattaa olla perillä lainsäädännön lisäksi hyvän liiketavan mukaisista markkinoinnin pelisäännöistä. Henkilökuvien käytössä tulisi noudattaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä sekä Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnan suositusta henkilön kuvan käytöstä markkinoinnissa.  Säännöt pätevät henkilökuvien käyttöön alustasta riippumatta ja aina kun viestinnän tarkoitus on kaupallinen laajasti ajatellen, oli tavoitteena sitten tuotteen myynnin edistäminen, brändin tunnettuuden lisääminen tai uusien käyttäytymismallien luominen.

Valokuvaajan oikeudet

Valokuvat ovat suojattuja joko lähioikeuden nojalla 50 vuotta sen vuoden päättymisestä, jona valokuvan otettiin, tai teoskynnyksen ylittyessä tekijänoikeuden nojalla 70 vuotta tekijän kuolinvuoden päättymisestä.

Valokuvan käyttäminen markkinointitarkoituksessa edellyttää, että kuvan käytöstä nimenomaan kaupallisessa yhteydessä on sovittu kuvan oikeudenhaltijan kanssa. Oikeudenhaltijan kuoltua perilliset voivat antaa suostumuksensa kuvan käyttöön.

Henkilökuvan kohteen oikeudet

Jos henkilö on tunnistettavista kuvasta, häntä suojataan henkilötietojen ja yksityisyydensuojaa koskevien sääntöjen perusteella, sillä valokuva on lähtökohtaisesti henkilötieto. Tunnistettavuutta arvioidaan tapauskohtaisesti, ja siihen voivat vaikuttaa esimerkiksi kuvaustilanne, kuvan rajaus ja se, voiko joku tunnistaa kuvan kohteen tämän itsensä lisäksi.

Tunnistettavan henkilön kuvan käyttäminen markkinoinnissa missä muodossa hyvänsä edellyttää luvan saamista kuvan henkilöltä. Samoin henkilöön viittaaminen markkinoinnissa on suostumuksenvaraista. Jos kuva on otettu julkisella paikalla eikä henkilö ole tunnistettavissa, ei suostumusta lähtökohtaisesti tarvita, mutta tällöinkin kannattaa toimia harkiten, samoin jos kuva on jollain tavalla kulttuurillisesti tai asiayhteyden puolesta herkkä.

Kuvapankit

Jos valokuva on hankittu kuvapankista tai toiselta yritykseltä, kannattaa erikseen varmistaa, että kuvapankki tai myyjä omistaa kuvan oikeudet tai tällä on oikeus myydä tai luovuttaa oikeus käyttää kuvaa kaupallisesti.

Sopimus

Kaikkien osapuolten kannalta on suositeltavaa ja selkeintä, että sekä valokuvan oikeudenhaltijan että kuvassa näkyvän henkilön suostumus kuvan kaupalliseen käyttöön pyydetään kirjallisesti. Sopimuksissa voidaan määritellä esimerkiksi kuvan käyttötarkoitus, käytön laajuus eli millä alustoilla ja mihin asti kuva on käytettävissä, edelleenluovutusoikeus sekä korvausperusteet.

Maija Kärkäs
päällikkö, juristi
Enterprise Europe Network (een@helsinki.chamber.fi)
yhteyshenkilö European IP Helpdesk
Neuvontapalvelut, kansainväliset asiat
Helsingin seudun kauppakamari

Maksutonta neuvontaa jäsenillemme

Kauppakamarin jäsenille maksuttomassa neuvontapalvelussa juristimme ja muut asiantuntijamme vastaavat kysymyksiisi liittyen muun muassa verotukseen, taloushallintoon, työsuhde- ja lakiasioihin. Voit tarkastaa organisaatiosi jäsenyyden KauppakamariVerkosta >>

Lähetä kysymyksesi – asiantuntijatiimimme auttaa sinua eteenpäin

Voit lähettää kysymyksesi asiantuntijoillemme olipa kyseessä sitten henkilöstö- tai palkkakysymys, verotus- tai kirjanpitoasia >>

Lue myös

Toimitilojen joustavammilla muutoksilla tuetaan kaupunkien resurssiviisasta elävöittämistä 

Konversiot toimitiloista asunnoiksi ovat olleet tapetilla jo jonkin aikaa yhtenä mahdollisena...

Luonnos kansalliseksi liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelmaksi

1. Yleistä Jakeluinfraohjelma on laadittu pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman sekä EU:n jakeluinfra-asetuksen tavoitteisiin vastaamiseksi....

Kannanotto: Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2023 -luonnos

Helsingin seudun kauppakamarin kannanottona esitetään seuraavaa: Yleistä MAL 2023 on strateginen...