Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Terveydenhuollon ja huoltovarmuuden takaamisen lisäksi hallituksen kriisipaketista on tulossa apuja yritysten maksuvalmiuksien turvaamiseen ja mahdollisuuksia lykätä verojen ja muiden maksujen eräpäiviä koronaepidemian jälkeiseen aikaan.
Kauppakamarin yritysneuvonta on ruuhkaantunut ennen näkemättömällä tavalla. Yritykset ovat todellisessa hädässä. Mitä tehdä, kun kassavirta pysähtyy kuin seinään, viennin toimitusketjuissa on merkittäviä viipeitä, kuukausia suunnittelut messut perutaan ja yrityksen ulkomailta rekrytoimat työntekijät ovat matkustuskiellossa lähtömaissaan. Ja miten suunnitella vuoden 2021 liiketoimintoja ja investointeja, kun kaikki on lyhyellä tähtäimellä enemmän tai vähemmän sumun peitossa.
Kun yritysten liiketoiminta sakkaa, vähenevät myös yritysten kautta yhteiskunnalle tilitettävät verot.
Vuonna 2018 Uudellamaalla yhteisöverona yritykset maksoivat 3,5 miljardia euroa, joista Helsinkiin tuloutui 2,6 miljardia euroa. Yritysten maksamien yhteisöverojen lisäksi niin kaupunkien kuin valtionkin tuloista valtaosa syntyy meidän itse kunkin palkoista kertyvistä veroista. Sen takia on tärkeää, että kriisin ollessa pahimmillaan tehdään kaikki toimet, joilla estetään erityisesti palvelualojen yritysten turhat konkurssit. Ja sitä kautta tuhansien työpaikkojen menetykset ja uusien syntymättä jäämiset.
Vaikka korona rajoittaa merkittävästi normaalia elämisen rytmiä, nyt jos koskaan, käytä oman elinpiirisi yritysten palveluja.
Tee hankintoja vaikka mieluimmin etupainotteisesti, jos sinulla on siihen mahdollisuus. Pidä yllä kysyntää ja kerro myös yrityksille, mitä uusia palveluja muuttuneessa tilanteessa voisit käyttää. Kaikki tämä rohkaisee yrityksiä luovimaan läpi lähiviikkojen haasteista sekä auttaa niitä pitämään liiketoiminnan käynnissä ja työntekijät töissä.