Kirjoja ja tuottaja Taina Parviainen Helsingin seudun kauppakamarista.

Painavaa asiantuntijuutta vai kevyttä self-helpiä? – Bisneskirjallisuus laajenee ja rikkoo raameja

Bisneskirjallisuus on outo kirjallisuudenlaji. Vai onko se edes moinen? Onko bisneskirjallisuus vain yksi self-helpin alalajeista, vai kenties ennemmin painava asiantuntijan puheenvuoro? Voidaanko bisneskirjallisuus mieltää jopa kirjailijan edustaman liiketoiminnan sisältömarkkinoinniksi?

Sanalla bisneskirjallisuus on eittämättä ontto kaiku. Siitä huolimatta, liike-elämään keskittynyt ja sen kehittämiseen tähtäävä kirjallisuus ollut viime vuosina huimassa nousussa. Tuskin mikään muu tuo asiantuntijalle vastaavaa legitimiteettiä kuin oma julkaistu kirja. Jo painettu kirja itsessään on vankka kivijalka, mutta sen ympärille on mahdollista rakentaa myös muita oheistuotteita ja -palveluita, kuten podcasteja, videoita tai verkkokursseja. Parhaimmillaan ne syventävät kirjaa ja mahdollistavat syvemmän kokemuksen kirjoittajan käsittelevien teemojen osalta.

Ei tarvitse kelata montaa vuotta taaksepäin, jolloin bisneskirjojen julkaisu keskittyi ainoastaan parin niihin erikoistuneen kustantamon julkaisulistoille. Nyt bisneskirjallisuutta julkaisevat likipitäen kaikki kustantamot. Kauppakamarin johtamisen, myynnin, markkinoinnin ja viestinnän kirjojen tuottaja Taina Parviainen näkee kahden viime vuoden aikana riehuneen pandemian osasyynä laajenemiseen.

– Koronan myötä ihmisille tarjoutui enemmän vapaa-aikaa lukemiselle ja itsensä kehittämiselle. Koska tilaisuuksia ei voitu järjestää yhtä paljon kuin ennen, bisneskirjallisuuden lukemisesta muodostui antoisa tapa oppia uutta. E-kirjojen ja äänikirjojen myötä myös lukemisen tapa on monipuolistunut.

Parviainen uskoo ihmisten nauttivan bisneskirjojen lukemisesta, koska kirjoista tehdään entistä viihdyttävämpiä ja käytännönläheisempiä. Hyvällä tekstillä ja taitavasti rakennetulla visuaalisella ilmeellä lukukokemus voi parhaimmillaan olla antoisa matka lukijalle.

– Tällä hetkellä etenkin eettisiin arvoihin pohjautuva bisneskirjallisuus koetaan merkittävänä. Pehmeitä arvoja käsittelevien kirjojen sisällöissä painottuu itsensä johtaminen ja johtajan hyvinvointi. Myös käytännönläheisistä viestinnän kirjoista haetaan tukea arkipäivän haasteellisiin viestintä- ja neuvottelutilanteisiin, Parviainen kertoo.

Lue koko juttu

Lähde: Bonfire


Kauppakamarin E-kirjat

Kaikki kirjatyypit Kauppakamarikaupasta.
Lue lisää

Kauppakamarin painetut kirjat

Lue lisää

Kauppakamarin ammattikirjasto

Lue lisää

Lue myös

Neuvontapalvelut: Nyt on kiire – hoida CBAM-raportointi kuntoon!

CBAM-asetuksen mukaan vain valtuutettu CBAM-ilmoittaja saa tuoda unionin tullialueelle CBAM-tavaroita 1.1.2026 lähtien. CBAM-mekanismia sovelletaan korkean...

Myyntijohdon vastuu kasvaa – käytännön vinkkejä modernin myynnin johtamiseen

Olin puhumassa aiheesta vuoden 2023 Nordic Sales Enablement –tapahtumassa, jossa paikalla oli isojen suomalaisten yritysten...

Työsuhteen päättäminen työntekijän alisuoriutumisen perusteella

Työvelvoitteen laiminlyönnit näyttäytyvät yleensä työsopimuksessa sovittujen tehtävien suorittamatta jättämisenä, puutteellisena ammattitaitona ja aikaansaamattomuutena.