Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Yritykset ehdottivat esimerkiksi verottajalle tehtävien arvonlisäveroilmoitusten yhdistämistä niin, että sama tieto menisi myös Tilastokeskukselle. Lisäksi yritykset ehdottavat osakastietojen ja osinkotietojen ilmoittamista vain kerran veroilmoituksella, josta tiedot voitaisiin jakaa muille viranomaisille. Myös tullin ja verottajan yhteistyötä kaivataan.
Helsingin seudun kauppakamarin jäsenkyselyyn vastanneista yrityksestä 58 prosenttia kertoi toistuvasti raportoivansa eri viranomaisille samaa tietoa samasta yrityksestä – eli jo kerran raportoitua tietoa.
Suurin osa (89 %) kyselyyn vastanneista yrityksistä oli sitä mieltä, että yrityksen viranomaisille annettavat tiedot pitäisi voida antaa yhdellä ilmoituksella.
”Koko kansantalouden etu on, että yritykset käyttävät aikansa tuottavan liiketoiminnan kasvattamiseen”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin yritysneuvontayksikön johtaja Marko Silén.
Paljon työllistävistä raporteista mainittiin Tilastokeskuksen, Verohallinnon ja Finanssivalvonnan raportit sekä urakkatietoraportit. Myös tulorekisterin tietoja tunnutaan alihyödynnettävän.
Yritysten toiveen toteuttaminen tilinpäätöstietojen laajasta hyödyntämisestä edellyttäisi viranomaisten niin sanotun digitaloushankkeen (Real Time Economy) kiihdyttämistä ja sen rahoituksen varmistamista vuoden 2025 jälkeen.
”Digitaloushankkeessa tulisi priorisoida tilinpäätöstietojen hyväksikäyttöä viranomaisten toiminnassa, jolloin turhan raportoinnin vähentymisen säästöt yrityksissä olisivat merkittäviä”, sanoo Silén.
Avoimessa vastauksessa yritys toteaa muun muassa näin:
”Tilinpäätöstietoja raportoidaan verottajalle, PRH:lle, Tilastokeskukseen ja luottolaitoksille. Nämä voisi hoitaa siten, että verottajalle menisi tieto, josta muut hakevat tarvitsemansa tiedon ja pyytäisivät yrityksiltä vain ne lisätiedot, jotka eivät käy ilmi verottajan yritys- ja henkilöstön tiedoista. Työttömyyskassat vaativat työläitä selvityksiä henkilöiden työtuloista ja työpäivistä osa-aikaisista työntekijöistä, jotka voisi saada tulorekisteristä.”
Näin jäsenkysely tehtiin
Helsingin seudun kauppakamarin jäsenkyselyyn vastasi 152 yritystä ja se kohdistettiin jäsenyritysten taloushallinnon tehtävissä oleville. Kysely tehtiin aikavälillä 12.6.–8.7.2024.
Helsingin seudun kauppakamarilla on noin 7 000 jäsentä. Helsingin seudun kauppakamarin toiminta-alue kattaa 21 kuntaa Uudenmaan alueella.
Lisätiedot:
Marko Silén, yritysneuvontayksikön johtaja, Helsingin seudun kauppakamari, marko.silen@helsinki.chamber.fi, +358 358 50 571 3564
Heini Larros, viestintäjohtaja, Helsingin seudun kauppakamari, heini.larros@helsinki.chamber.fu, +358 40 526 97 28
Yritysten hallinnollisen taakan keventäminen -julkaisu osoitteessa helsinki.chamber.fi keskiviikkona 9.10. kello 8.00
Tästä julkaisuun: https://helsinki.chamber.fi/wp-content/uploads/2024/10/yritysten-hallinnollisen-taakan-keventaminen.pdf