Artikkelikuva

Suomi tarvitsee kansainvälisiä osaajia – ”Menestyvä monikulttuurinen yritys” -kampanja käynnistyy helmikuussa 2020

Menestyvä monikulttuurinen yritys -kampanja nostaa esiin työyhteisön monimuotoisuudessa ja kansainvälistymisessä menestyneitä yrityksiä ja organisaatioita. Kampanjan tavoitteena on kannustaa ja tukea yrityksiä vieraskielisten osaajien rekrytoimisessa, monikulttuurisen työyhteisön kehittämisessä ja kansainvälistymisessä.

Pääkohderyhmänä ovat ensi askeleita vieraskielisen henkilöstön rekrytoimisessa ottavat työnantajat, mutta kampanja soveltuu kaikille organisaatioille, jotka haluavat kehittyä monikulttuurisuutta hyödyntävänä työnantajana. Kampanjalla tehdään myös tunnetuksi yrityksille ja työyhteisölle tarjolla olevia kansainvälisyyteen, rekrytointiin ja osaamisen kehittämiseen liittyviä julkisia ja yksityisiä palveluja.

– Suomi tarvitsee kansainvälisiä osaajia. Moninaisuus hyödyttää myös yrityksiä ja vahvistaa niiden kykyä innovoida ja sopeutua muutoksiin. Työ- ja elinkeinoministeriö haluaa kampanjan avulla nostaa esiin monikulttuurisuuden hyötyjä. Kunnianhimomme taso on korkealla: haluamme rakentaa Suomesta maailmalla tunnetun, aidosti kiinnostavan kohteen ulkomaalaisille osaajille, toteaa työministeri Timo Harakka.

Kampanjalla halutaan vaikuttaa myös siihen, miten suomalaisissa korkeakouluista valmistuvia kansainvälisiä korkeakoulutettuja saadaan nykyistä paremmin kehittämään yritysten liiketoimintaa ja työelämää.

– Me TEKissä haluamme olla mukana vahvistamassa yritysten kilpailukykyä. Nyt liian moni ulkomaalainen osaaja lähtee pois Suomesta valmistuttuaan yliopistoistamme, jotka ovat nopeasti kansainvälistyneet. Tekniikan alan osaajapulan vallitessa meillä ei ole varaa menettää näitä osaajia, jotka haluaisivat jäädä Suomeen, painottaa Tekniikan akateemiset TEK:n toiminnanjohtaja Jari Jokinen.

Kampanjaan osallistuvat yritykset saavat käyttöönsä Business Finlandin ja Helsingin seudun kauppakamarin tuottaman diversiteettimittarin, jonka avulla työnantajat voivat kartoittaa organisaationsa valmiuksia rekrytoida kansainvälistä työvoimaa, organisaatiokulttuurin avoimuutta sekä käytäntöjen valmiutta monimuotoiseen työyhteisön johtamiseen. 

– Yrityksillä ja työpaikoilla on ratkaiseva vaikutus siihen, miten hyvin Suomessa jo olevien ja tänne tulevien maahanmuuttajien osaaminen saadaan mukaan työelämään ja osaksi hyvinvointiyhteiskunnan kehittämistä, korostaa Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen.

Kampanjan toteuttamisesta vastaa Helsingin seudun kauppakamari. Pääyhteistyökumppaneita ovat työ- ja elinkeinoministeriö, Keskuskauppakamari, Business Finland ja Tekniikan akateemiset TEK. Kampanja alkaa helmikuussa 2020 ja samalla myös diversiteettimittaristo on yritysten hyödynnettävissä. Kampanja päättyy marraskuussa 2020 esimerkillisten yritysten palkitsemiseen. Kauppakamareista tapahtumia järjestävät ainakin Turku, Oulu, Pohjanmaa, Tampere ja Kuopio sekä Helsingin seudun kauppakamari. Elinkeino- ja työelämän järjestöt voivat osallistua kampanjaan tulemalla mukaan esimerkiksi viestintä- tai tapahtumakumppaniksi. Viestintäkumppaneina kampanjaan ovat sitoutuneet Sivistystyönantajat ry. ja Suomen Ekonomit.    

Lue myös

VTT tekee onnistuneita rekrytointeja Suomessa asuvista ulkomaalaisista 

VTT hyödyntää rekrytoinneissaan Suomessa jo asuvia kansainvälisiä asiantuntijoita ja tutkinto-opiskelijoita. 

Muutostöissä-kampanja haluaa avata silmät kulttuurisesti moninaisen työelämän mahdollisuuksille

Jotta suomalainen työelämä pysyy kilpailukykyisenä ja täyttää kulttuurisen yhdenvertaisuuden vaatimukset, vaaditaan...

Kaito Insightsin toimitusjohtaja Saku Sell: Monikulttuurisuus tuo sykettä arkeen

Voimakkaasti kasvavalle, globaalien yritysten kanssa töitä tekevälle analytiikkayritys Kaito Insightsille monikulttuurisuus on itsestäänselvyys.