Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
MAL-sopimuksissa sovitaan valtion ja kuntien panostuksista menettelyssä mukana olevien seitsemän kaupunkiseudun kehittämiseen. Kunnat ilmoittavat esimerkiksi asuntotuotantotavoitteensa (16 500 Helsingin seudulla vuosittain) ja valtio ilmoittaa, paljonko se aikoo seudun infrahankkeisiin investoida.
MAL-suunnittelu ja -sopimukset edistävät
yritysten toimintaympäristön vakautta ja ennustettavuutta.
Parhaimmillaan päästään seudulla aitoon yhteistyöhön yli kuntarajojen sekä mahdollistetaan riittävä asuntotuotanto, liikennejärjestelmän tasapainoinen kehittäminen ja logistiikan toimintaedellytykset.
MAL-sopimukset ovat hyvä keino ratkaista kuntien välisen yhteistyön kipukohtia. Helsingin seudun MAL-sopimuksessa on sovittava sitovasti lähijunaliikenteen varikkojen, raskaan liikenteen palvelualueiden ja seudullisesti merkittävien liityntäpysäköintialueiden sijainnista ja toteutuksesta sekä rahoituksesta. Teollisuudelle ja logistiikalle on varattava riittävästi tilaa tiivistyvässä ympäristössä.
Riittävä asuntotarjonta on kriittinen tärkeä tekijä työvoiman saatavuudessa. Pelkkä kaavatavoite ei riitä, vaan asuntotuotannossa ratkaisee investointikelpoisten tonttien määrä. Asuntotuotantoon ei kaivata yhtään lisää sääntelyä, vaan rakentamista pitää edistää sääntelyä keventämällä. Valtion pitäisi myös luovuttaa maaomaisuuttaan asuntotuotantoon kohtuullisin ehdoin.
Kaikki eivät ole saamassa haluamaansa. Hallitusohjelmassa on varattu 797 miljoonaa euroa liikenteen kehittämishankkeisiin (sis. MAL-hankkeet). Neuvotteluissa mukana olevat seitsemän kaupunkiseutua ovat esittäneet yhteensä 2,2 miljardin euron edestä hankkeita ja Helsingin seutu yksinäänkin 1 miljardin verran. Helsingin seudun kuntien esittämän hankelistan ykkösenä on Vantaan ratikka, ja muutkin toiveet koskevat lähinnä raidehankkeita. Logistiikan kannalta erittäin tärkeän Kehä IV:n suunnittelut ja toteuttamista tulisi kiirehtiä.
Valtion infrarahoitusta tulee suunnata enemmän Helsingin seudulle. Selvitysten mukaan Tukholman, Oslon ja Kööpenhaminan seuduilla valtion rahoitusosuus liikenneinfrainvestoinneista on ajanjaksolla 2010-2030 yli 50 prosenttia mutta Helsingin seudulla vain 17 prosenttia. Korotetaan prosentit muiden Pohjoismaiden tasolle!
Pia Pakarinen
toimitusjohtaja
Helsingin seudun kauppakamari
X: Pia_Pakarinen
LinkedIn: Pia Pakarinen