Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Kauppakamari pitää ohjelmaluonnoksessa asetettua vuosittaista 7 000 asunnon tuotantotavoitetta liian vaatimattomana. Onneksi tämä on ymmärretty jo ainakin kaupunkiympäristölautakunnassa, joka on ehdottanut tavoitteen lisäämistä 1000 asunnolla. Asumisen kalleus on erityisesti Helsingin ongelma. Käytännössä ainoa keino hillitä asuntojen hintojen ja vuokrien nousua on rakentaa lisää asuntoja, mikä edellyttää muun muassa rakentamiskelpoisten tonttien määrän kasvattamista. Tämä puolestaan edellyttää esitettyä suurempaa asuntotuotanto- ja kaavoitustavoitetta.
Asumisen kustannuksia nostavat myös jatkuvasti kohoavat rakentamisen kustannukset. Niiden alentaminen edellyttää sääntelyn purkamista ja kaavoituksen yksityiskohtaisuuden vähentämistä. Vaikka jotkut kustannuksia nostavista määräyksistä perustuvat lakiin, valtaosasta päättävät kunnat itse. Ja vaikka yksittäisen määräyksen vaikutus ei olisikaan merkittävä, määräysten yhteisvaikutus voi sitä olla. Lisäksi yksityiskohtaiset kaavat hidastavat jo normaalitilanteessakin hidasta prosessia entisestään, kun kaavoihin joudutaan hakemaan poikkeamispäätöksiä.
Asumisen ja siihen liittyvän maankäytön -ohjelmaluonnoksessa (AM) linjataan säännellyn asuntotuotannon tavoitteeksi 55 prosenttia ja vapaarahoitteisen tuotannon tavoitteeksi 45 prosenttia kokonaistuotannosta.
Kauppakamari pitää säännellyn tuotannon tavoitetta liian korkeana.
Helsingin seudulla, jossa asuntojen kysyntä on korkealla tasolla ja yksityisiä toimijoita paljon, tulee tuetulla asuntotuotannolla olla vain markkinaehtoista tuotantoa täydentävä rooli. Kuntien tehtävänä on pitää huolta siitä, että sääntelemättömälle asuntotuotannolle on riittävästi tonttitarjontaa ja rakennusoikeutta. Vapaarahoitteisen asuntotuotannon osuutta tulee nostaa esim. kohdistamalla 1000 asunnon tuotantotavoitteen lisäys kokonaisuudessaan vapaarahoitteiseen tuotantoon.
Helsinki haluaa tulevaisuudessakin ohjata huoneistotyyppijakaumaa. Luonnoksen mukaan vähintään kahden makuuhuoneen asuntojen riittävä osuus omistusasuntotuotannosta turvataan. Sääntelemättömässä omistusasuntotuotannossa keskimäärin 40–50 % tulee toteuttaa perheasuntoina. Tavoite on ristiriidassa yhden hengen kotitalouksien määrän kasvun kanssa. Syntyvyyden lasku ja väestön ikääntyminen kiihdyttävät trendiä tulevaisuudessa entisestään. Huoneistotyyppijakauma- tai asuntojen keskipinta-alatavoitteella estetään asukkaiden haluamien asuntotyyppien tuotanto ja nostetaan asumisen kustannuksia.
Kauppakamari on esittänyt, että kaupunki luopuu ohjauksesta mainituilta osin kokonaan.
AM-ohjelmaluonnoksen tavoitteena on, että vuosittaisesta asuntorakentamisesta puolet toteutuu täydennysrakentamisena. Kauppakamari pitää tavoitetta erittäin tärkeänä. Olemassa olevien asuinalueiden tiivistäminen edellyttää nykyistä voimakkaampaa täydennysrakentamiseen kannustamista ja ohjaamista.
Täydennysrakentamiseen tulee kehittää konkreettisia kannustimia, kuten esimerkiksi maankäyttömaksusta vapautuminen ja rakennusoikeuden merkittävä lisääminen, jotta hankkeiden taloudellinen yhtälö saadaan toimivaksi.
Lisäksi tulee edistää täydennysrakentamista helpottavien lainsäädäntömuutosten tekemistä.