Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Maan hallitus julkisti toukokuun alussa linjauksensa hybridistrategiaksi, jonka avulla pyritään yhteiskunnan asteittaiseen avaamiseen. Etätyön suhteen hallitus linjasi erittäin yleisluontoisesti, että etätyötä on syytä jatkaa toistaiseksi ja sitä arvioidaan uudestaan kesän jälkeen. Euroopan komission julkaiseman etenemissuunnitelman mukaan talouden toiminnan käynnistämisessä komissio suosittaa, että väestö palaa asteittain työpaikoille. Ensimmäisenä on avattava alat ja tehtävät, jotka ovat talouden kannalta välttämättömiä ja keskityttävä väestöryhmiin, jotka eivät ole kovin suuressa vaarassa.
Viranomaisten suositukset jättävät yrityksille paljon avoimia kysymyksiä. Yrityksillä on pitkän etätyökauden jälkeen usein suuri tarve palata asteittain kohti normaalimpia työn tekemisen tapoja. Monissa yrityksissä vuorovaikutus asiakkaiden, sidosryhmien ja muun työyhteisön kanssa on välttämätöntä toiminnan ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.
Parin kuukauden pakollisen etätyöskentelyn ja verkkokokousten jälkeen tapaamisiin kohdistuu suuria odotuksia.
Kunkin yrityksen on nyt pohdittava oma tiensä työskentelyn organisoimiseksi turvallisesti ja tuottavasti. Keskuskauppakamari on julkaissut varsin kattavat ohjeet, joiden avulla matkaa uuteen normaaliin voidaan suunnitella. Ohjeissa annetaan suosituksia työpaikalla toimimisen organisoimiseksi, suojautumisen järjestämiseksi, kokousten ja tapaamisten linjaamiseksi, matkoihin suhtautumiseksi ja terveysnäkökohtien huomioon ottamiseksi.
Tarkoituksemme kauppakamareissa ei ole kertoa, miten yrityksissä tulee järjestää toiminta intensiivisen etätyövaiheen jälkeen. Sen sijaan haluamme antaa kattavan listauksen asioista, joiden avulla yritys voi miettiä toiminnalleen, asiakkailleen ja henkilöstölleen sopivimman tavan toimia. Viisasta on, että tämä tehdään yhdessä henkilöstön kanssa ja työterveyshuollon neuvot huomioon ottaen.
Helsingin seudun kauppakamarissa lisäämme fyysistä paikalla oloa ja henkilökohtaista vuorovaikutusta asteittain niin, että lomakauden päättyessä voimme siirtyä uuteen normaaliin – edellyttäen, että koronavirusepidemian laantuminen antaa tähän mahdollisuuden. Parin kuukauden etätyöskentelyn jälkeen olemme monta kokemusta rikkaampia. Niiden helmiä otamme jatkossa pysyvään käyttöön. Koronan vauhdittamana olemme pystyneet parantamaan kauppakamarin digipalveluita tuntuvasti, vahvistaneet jäsenyrityksille suunnattua neuvontaa ja kehittäneet kauppakamareiden yhteistyötä vaikuttamistyössä.
Korona on jättänyt kauppakamariin pysyvät jäljet – hyvässä ja pahassa.