Marko Silen on Helsingin seudun kauppakamarin lakiasiainjohtaja, neuvontapalvelut

Viikon kysymys: Missä ajassa on tehtävä reklamaatio?

Juristimme ja muut asiantuntijamme vastaavat usein kysyttyihin kysymyksiin.

Kun ostaja havaitsee ostamassaan tuotteessa tai palvelussa virheen, on ostajalla velvollisuus reklamoida asiasta myyjälle. Jos ostaja laiminlyö reklamaation tekemisen tai tekee sen liian myöhään, menettää se oikeutensa vedota virheeseen. Virhe havaitaan yleensä vastaanottotarkastuksessa, jonka ostaja on velvollinen tekemään niin pian kuin mahdollista saatuaan myyjän suorituksen.

Reklamaatiosta ja reklamaatioajasta on säädöksiä useissa laeissa, sopimusehdoissa ja siitä voidaan myös sopia kaupan osapuolten kesken erikseenkin. Reklamaatiosta säätävät esimerkiksi kansallinen – ja kansainvälinen kauppalaki, maakaari, asuntokauppalaki, oikeustoimilaki ja tiekuljetussopimuslaki. Useimmiten laeissa käytetään reklamaatioajasta ilmausta ”kohtuullisessa ajassa”, ”ilman aiheetonta viivästystä” tai ”viipymättä”.

Suomalaisessa oikeuskäytännössä reklamaatioajat ovat lyhentyneet. Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voisi todeta että reklamaatio on tehtävä viimeistään 1-2 viikon kuluessa siitä kun virhe on havaittu. Myös virhe tulisi riittävästi yksilöidä reklamaatiossa.

Marko Silen
lakiasiainjohtaja
Helsingin seudun kauppakamari
Neuvontapalvelut

“Jäsenmaksu kattaa rajattoman määrän yhteydenottoja neuvontaan” – Mitä on Helsingin seudun kauppakamarin tarjoama neuvonta?

Maksutonta neuvontaa jäsenillemme

Kauppakamarin jäsenille maksuttomassa neuvontapalvelussa juristimme ja muut asiantuntijamme vastaavat kysymyksiisi liittyen muun muassa verotukseen, taloushallintoon, työsuhde- ja lakiasioihin. Voit tarkastaa organisaatiosi jäsenyyden KauppakamariVerkostosta >>

Lähetä kysymyksesi – asiantuntijatiimimme auttaa sinua eteenpäin

Voit lähettää kysymyksesi asiantuntijoillemme olipa kyseessä sitten henkilöstö- tai palkkakysymys, verotus- tai kirjanpitoasia >>

KauppakamariKauppa

Kirjallinen reklamaatio – miten vastaat oikein? Etäkoulutus 24.4.2025 – KauppakamariKauppa

Kohtuuttomat valittajat – opas vaativien valitusten ja reklamaatioiden hallintaan – KauppakamariKauppa

Lue myös

Neuvontapalvelut: Kuluttaja-asiamies on antanut uudet ohjeet vaikuttajamarkkinointiin somessa

Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä...

Lausunto aluehallintouudistusta koskevasta lainsäädännöstä

Lupa- ja valvontaviraston ja elinvoimakeskusten perustamisen johdosta on tarpeen tarkentaa säännöksiä ohjaustoimivallasta ja viranomaisten yhteistyöstä....

Viikon kysymys: erityisasiantuntijan oleskelulupa

Viikon kysymys tuo vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.