Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Kun ostaja havaitsee ostamassaan tuotteessa tai palvelussa virheen, on ostajalla velvollisuus reklamoida asiasta myyjälle. Jos ostaja laiminlyö reklamaation tekemisen tai tekee sen liian myöhään, menettää se oikeutensa vedota virheeseen. Virhe havaitaan yleensä vastaanottotarkastuksessa, jonka ostaja on velvollinen tekemään niin pian kuin mahdollista saatuaan myyjän suorituksen.
Reklamaatiosta ja reklamaatioajasta on säädöksiä useissa laeissa, sopimusehdoissa ja siitä voidaan myös sopia kaupan osapuolten kesken erikseenkin. Reklamaatiosta säätävät esimerkiksi kansallinen – ja kansainvälinen kauppalaki, maakaari, asuntokauppalaki, oikeustoimilaki ja tiekuljetussopimuslaki. Useimmiten laeissa käytetään reklamaatioajasta ilmausta ”kohtuullisessa ajassa”, ”ilman aiheetonta viivästystä” tai ”viipymättä”.
Suomalaisessa oikeuskäytännössä reklamaatioajat ovat lyhentyneet. Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voisi todeta että reklamaatio on tehtävä viimeistään 1-2 viikon kuluessa siitä kun virhe on havaittu. Myös virhe tulisi riittävästi yksilöidä reklamaatiossa.
Marko Silen
lakiasiainjohtaja
Helsingin seudun kauppakamari
Neuvontapalvelut
Kauppakamarin jäsenille maksuttomassa neuvontapalvelussa juristimme ja muut asiantuntijamme vastaavat kysymyksiisi liittyen muun muassa verotukseen, taloushallintoon, työsuhde- ja lakiasioihin. Voit tarkastaa organisaatiosi jäsenyyden KauppakamariVerkostosta >>
Kirjallinen reklamaatio – miten vastaat oikein? Etäkoulutus 24.4.2025 – KauppakamariKauppa