Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Arvot eivät voi olla mikään pr-temppu, vaan yhteisön ehkäpä tärkein asia. Koko toiminta pohjautuu yhteisesti luoduille arvoille. Konsulttia voi käyttää apuna prosessissa ja siihen liittyvän viestinnän vahvistamisessa.
Miksi monen organisaation arvot kuulostavat päälle liimatuilta, eikä niihin sitouduta laajasti? Luultavasti suurin syy on, etteivät arvot edusta demokraattisesti koko organisaatiota, vaan ne on valittu ja kiteytetty tiettyjen avainhenkilöiden näkemysten mukaisesti. Ehkä henkilöstöä on jollain tavoin kuunneltu, mutta onko kuultu myös heitä, jotka eivät syystä tai toisesta pääse perinteisessä dialogissa esiin.
Organisaatioiden ei tarvitse johtajuuden näkökulmasta olla demokraattisia. On erilaisia rooleja, ja joku henkilö on aina eniten vastuussa toiminnasta. Jollain on myös eniten valtaa. Kuitenkin arvojen olisi tärkeää edustaa koko yhteisöä ja siksi kannatan niiden valitsemisessa hyödynnettävän demokratiaa. Mahdollisuus osallistua tasapuolisesti roolista, maineesta tai asemasta huolimatta, on arvoprosessissa erityisen tärkeää. Siksi kannattaa hyödyntää muun dialogin ohessa teknologiaa, joka mahdollistaa havaintojen, mielipiteiden ja ideoiden keräämisen sekä jalostamisen anonyymisti. Kun osallistujat eivät tiedä, kenen näkemyksiin he ottavat kantaa ja kenen mielipiteitä he pitävät merkityksellisimpinä, päästään yhteisölle tärkeitä asioita, kuten arvoja, kehittämään tasapuolisesti.
Lupailin otsikossa kertoa, miten luoda parhaat mahdolliset arvot. Se onnistuu joukkoistamisen kautta. Kun koko yhteisö pääsee vaikuttamaan tasapuolisesti arvojen valintaan, sanoittamiseen ja arvoviestinnän ideointiin, luodaan parhaat mahdolliset arvot, joihin halutaan eniten sitoutua. Kun teknologia yhdistetään johtajuus- ja arvoviestinnän viitekehyksiin, voidaan kustannustehokkaasti osallistaa jopa tuhansia henkilöitä arvotyöhön aikaa säästäen.
Johtajuusviestintä on avainasemassa, jotta arvotyöhön osallistutaan ja valittuihin arvoihin sitoudutaan. Kokemukseni mukaan viestinnän rytmi on tärkeää, että arvoprosessin stepit on mietitty etukäteen ja niistä viestitään heti kuin mahdollista. Arvoprosessi voidaan toteuttaa monella tavoin. Ohessa esimerkki prosessista, jota itse pidän toimivana:
Kun yhteisön kaikki jäsenet pääsevät osallistumaan tasapuolisesti, saadaan arvoprosessista seuraavat hyödyt:
Tutustu kirjaan Kauppakamarikaupassa. Saatavana myös e-kirjana.
KTT Jukka Saksi
Viestintäyrittäjä, osallistamisen fasilitaattori ja Arvovalta-kirjan kirjoittaja