Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Erilaisille asiakasryhmille tuotteita tarjoavissa yrityksissä koronakriisi on voinut romahduttaa joidenkin tuoteryhmien kysynnän, kun taas toisissa tuotteissa myynti on lähtenyt kovaan kasvuun.
Näin on käynyt keittiötuotteita tarjoavalle Fredman Groupille, jonka Elmukelmu ja muut kotikeittiön tuotteet käyvät entistä paremmin kaupaksi. Samaan aikaan myynti ammattikeittiöille on sakannut takeaway-annosten pakkauksia lukuun ottamatta.
– Kokonaisuudessaan myynti on kriisin aikana jopa noussut, perheyhtiön hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman sanoo.
Moni Fredman Groupin asiakasyritys ravintola-alalla on ajautunut pahoihin vaikeuksiin, kun ovet jouduttiin viranomaismääräyksellä sulkemaan ja tulot painuivat nollaan.
– Näiden yritysten akuutti kassakriisi pitää pystyä hoitamaan, ja sitä nyt osin työstetäänkin hallituksen kustannustuen muodossa.
Lisäksi Fredman peräänkuuluttaa selkeää exit-suunnitelmaa, joka loisi uskoa tulevaan. Julkisen vallan suunnalta tullut viestintä on ollut hänen mielestään liian negatiivista.
– Enää ei tarvitsisi korostaa kriisin vakavuutta. Kyllä kaikki suomalaiset sen jo tietävät. Sen sijaan viestinnässä tulisi nyt keskittyä siihen, miten tästä rakennetaan siltaa uuteen.
– Yleinen ilmapiiri pitää saada eteenpäin katsovaksi. Se ei maksa mitään, vaan se on asennekysymys.
Edessä ovat taloudellisesti vaikeat ajat, mutta taantuman syvyyttä ja kestoa voi vain arvailla. Fredmanin mukaan selvää kuitenkin on, että yhteiskunta maksaa koronakriisin laskua ainakin seuraavat 10–15 vuotta.
– Kaikki paukut tulisi jatkossa pistää kulutuksen ja investointien edistämiseen, eikä sitä saa tukahduttaa verotuksen keinoin.
– Verotuksen on oltava ennakoitavaa, ja tätä varten Suomi tarvitsee hallituskaudet ylittävän tiekartan. Pitkän aikavälin veroasioita pohtii parlamentaarinen työryhmä, mutta sieltä ei ole toistaiseksi tullut mitään järkevää.
Fredman uskoo itse vahvasti siihen, että kriisi tarjoaa mahdollisuuden muutokseen. Jos suuntaviivat seuraavalle 10–15 vuodelle ovat selvät, yritykset uskaltavat taas investoida ja kehittää uutta.
Fredman Groupin tulevien vuosien kasvusuunnitelmat perustuvat pitkälti digitaalisille palveluille, joiden avulla ravintolakeittiöt voivat tehostaa toimintaansa ja parantaa ruokaturvallisuutta.