Messukeskus, Pasila

Suomen Messujen Anni Vepsäläinen: Messujärjestäjät tarvitsevat tukea selvitäkseen

Koronaepidemia ajoi tapahtumajärjestäjät ahdinkoon, josta yritykset eivät selviä ilman suoraa tukea etenkin henkilöstökuluihin. Alalla mietitään yhdessä jo koronan jälkeisen ajan järjestelyjä.

Messujen ja muiden isojen yleisötapahtumien järjestäjille kevät on ollut katastrofaalinen, sillä maaliskuun puolivälin jälkeen kaikki tilaisuudet on jouduttu koronaepidemian vuoksi perumaan tai siirtämään.

– Toimiala ajoi täysillä päin seinää. Yritysten liikevaihto putosi nopeasti lähelle nollaa, kun viranomaisten päätöksellä meitä kiellettiin harjoittamasta liiketoimintaa, Suomen Messut Osuuskunnan toimitusjohtaja ja Helsingin seudun kauppakamarin puheenjohtaja Anni Vepsäläinen sanoo.

Messukeskusta pyörittävä osuuskunta on joutunut lomauttamaan suurimman osan henkilökunnastaan. Vepsäläisen mukaan muitakin kustannuksia on pyritty sopeuttamaan lykkäämällä hankintoja ja investointeja.
– Vain välttämättömimmät asiat tehdään.

Suoraa tukea kiinteisiin kuluihin

Vepsäläisen mukaan messu- ja tapahtuma-alan yritysten ja työpaikkojen pelastaminen edellyttää suoraa tukea pikaisella aikataululla. Tuki tulisi kohdentaa henkilöstö- ja muihin kiinteisiin kuluihin, kuten isojen kiinteistöjen huoltoon.

– Pientä helpotusta meille tuo Helsingin kaupungin nopeasti tekemä vapautuspäätös vuokranmaksusta. Se oli hieno vastaantulo.

Moni messu- ja tapahtumajärjestäjä on hakenut Business Finlandin tukea toimintansa kehittämiseen. Perinteisten tilaisuuksien rinnalle haetaan uudenlaista liiketoimintaa.

Suomen Messuilla valmistellaan esimerkiksi erilaisia virtuaalitapahtumia yhdessä asiakkaiden kanssa. Ensimmäiset lapsiperheille suunnatut virtuaalimessut järjestetään jo toukokuussa.

Valmisteluja koronan jälkeiseen aikaan

Vepsäläisen mielestä messujärjestäjän on oltava realistinen sen suhteen, että paluu normaaliin arkeen voi kestää vielä pitkään.

– Suuret yleisötapahtumat avataan varmasti viimeisenä. Teemme kuitenkin jo valmisteluja, joilla varmistetaan näytteilleasettajien ja kävijöiden turvallisuus. Tässä tehdään paljon yhteistyötä toimialan kesken.

Vepsäläisen mielestä messualan saaminen takaisin jaloilleen on tärkeää myös muille palvelualoille, sillä näytteilleasettajat ja messuvieraat käyttävät paljon esimerkiksi majoitus- ja ravintolapalveluja.

– Messutoimialan tulo- ja työllisyysjalanjälki on Suomessa puoli miljardia euroa vuodessa.

Lue myös

Chambercast: Millainen on tulevaisuuden huippumyyjä, Katri Tanni?

Tässä Chambercastin Kirjakulma-jaksossa Katri Tanni keskustelee teoksestaan B2B-ostamisen uusi aika yhdessä tuottaja Taina Parviaisen kanssa.

Anni Vepsäläinen: Menestyminen edellyttää seudullista yhteistyötä

Koronapandemia on värittänyt Vepsäläisen puheenjohtajakautta. Erityisesti pääkaupunkiseudun matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alaa runnellut koronapandemia on laittanut...

Henkilökunnan sitouttaminen henkilöstöannin avulla

Työnantaja voi sitouttaa työntekijöitä esimerkiksi tarjoamalla näille mahdollisuuden merkitä työnantajayhtiön osakkeita huomattavasti alle käyvän arvon.