Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Messujen ja muiden isojen yleisötapahtumien järjestäjille kevät on ollut katastrofaalinen, sillä maaliskuun puolivälin jälkeen kaikki tilaisuudet on jouduttu koronaepidemian vuoksi perumaan tai siirtämään.
– Toimiala ajoi täysillä päin seinää. Yritysten liikevaihto putosi nopeasti lähelle nollaa, kun viranomaisten päätöksellä meitä kiellettiin harjoittamasta liiketoimintaa, Suomen Messut Osuuskunnan toimitusjohtaja ja Helsingin seudun kauppakamarin puheenjohtaja Anni Vepsäläinen sanoo.
Messukeskusta pyörittävä osuuskunta on joutunut lomauttamaan suurimman osan henkilökunnastaan. Vepsäläisen mukaan muitakin kustannuksia on pyritty sopeuttamaan lykkäämällä hankintoja ja investointeja.
– Vain välttämättömimmät asiat tehdään.
Vepsäläisen mukaan messu- ja tapahtuma-alan yritysten ja työpaikkojen pelastaminen edellyttää suoraa tukea pikaisella aikataululla. Tuki tulisi kohdentaa henkilöstö- ja muihin kiinteisiin kuluihin, kuten isojen kiinteistöjen huoltoon.
– Pientä helpotusta meille tuo Helsingin kaupungin nopeasti tekemä vapautuspäätös vuokranmaksusta. Se oli hieno vastaantulo.
Moni messu- ja tapahtumajärjestäjä on hakenut Business Finlandin tukea toimintansa kehittämiseen. Perinteisten tilaisuuksien rinnalle haetaan uudenlaista liiketoimintaa.
Suomen Messuilla valmistellaan esimerkiksi erilaisia virtuaalitapahtumia yhdessä asiakkaiden kanssa. Ensimmäiset lapsiperheille suunnatut virtuaalimessut järjestetään jo toukokuussa.
Vepsäläisen mielestä messujärjestäjän on oltava realistinen sen suhteen, että paluu normaaliin arkeen voi kestää vielä pitkään.
– Suuret yleisötapahtumat avataan varmasti viimeisenä. Teemme kuitenkin jo valmisteluja, joilla varmistetaan näytteilleasettajien ja kävijöiden turvallisuus. Tässä tehdään paljon yhteistyötä toimialan kesken.
Vepsäläisen mielestä messualan saaminen takaisin jaloilleen on tärkeää myös muille palvelualoille, sillä näytteilleasettajat ja messuvieraat käyttävät paljon esimerkiksi majoitus- ja ravintolapalveluja.
– Messutoimialan tulo- ja työllisyysjalanjälki on Suomessa puoli miljardia euroa vuodessa.