Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
ViDA:n tuomat tärkeimmät kaikkia toimialoja koskevat muutokset liittyvät EU-laajuisen alv-valvonnan kehittämiseen ja alv-raportoinnin uudistamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sähköinen laskutus ja arvonlisäveron digitaalinen raportointi tulevat pakollisiksi ainakin EU:ssa rajat ylittävissä elinkeinonharjoittajien välisissä tavara- ja palvelumyynneissä. Uudistus edellyttää suuria muutoksia yritysten järjestelmiin, koska yritysten tulee pystyä antamaan lasku 10 päivää toimituksesta sekä asiakkaalle, että verohallinnolle. Tämä on valtava muutos erityisesti palvelu- ja projektitoimituksissa.
Myös ostajan tulee lähtökohtaisesti raportoida vastaavat sähköisen laskun sisältämät tiedot veroviranomaiselle 5 päivän kuluessa laskun vastaanottamisesta.
Vaikka yksityiskohdat hioutuvat vielä, valmistautuminen kannattaa aloittaa nyt. Uudistus voi hyvinkin laajentua koskemaan myös Suomen sisäisiä myyntejä.
Yhden luukun -periaatteen soveltaminen laajenee rekisteröinnissä. Yrityksiä helpottava muutos edellyttää kuitenkin paljon toimenpiteitä arvonlisäverotuksen hallinnoinnissa.
Uudistus on vuosituhannen suurin koko yrityksen prosesseihin vaikuttava verouudistus.
Uudistus tulee voimaan portaittain. Ensimmäiset rekisteröintejä koskevat muutokset tulevat voimaan jo 2026. Uudistus edellyttää suuria muutoksia yritysten taloushallinnon järjestelmiin ja ViDA edellyttää, että järjestelmät ovat ViDA-järjestelmän kanssa yhteensopivia 1.7.2030 mennessä.
Sähköiseen laskutukseen ja alv-raportointiin liittyvät uudistukset edellyttävät yrityksiltä merkittäviä muutoksia kirjanpito- ja laskutusjärjestelmiin, minkä vuoksi muutokseen on syytä valmistautua hyvissä ajoin.