Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Finanssiala on kulkenut jo vuosien ajan digitalisaation kärkijoukoissa ja näyttänyt suuntaa monelle muulle palvelualalle. Yhä kriittisempää on kyvykkyys ymmärtää ja hyödyntää uusia desruptiivisia teknologioita.
– Tästäkin huolimatta ydinasia ei ole teknologia, vaan ihmisen käyttäytymisen ja tarpeiden muutos ja sen ymmärtäminen. Asiakkaat haluavat reaaliaikaista vuorovaikutusta ajasta ja paikasta riippumatta. Odotetaan yksilöllistä laadukasta ja nopeaa palvelua 24/7, Ritakallio kertoi.
Asiakas päättää mitä hän käyttää, mitä välttelee ja mitä suosittelee
Asiakkaat hajaantuvat mieltymyksensä mukaisiin palveluihin, olipa kyse mistä tahansa alasta. Digimaailmassa uudet toimijat määrittävät asiakaskokemuksen tavoitetason yli kansallisten ja toimialarajojen. Samalla syntyy mahdollisuus uudenlaiselle yhteistyölle.
Perinteisten toimialojen rajat hämärtyvät.
– Kilpailu voi tulla nopeasti yllättävästä suunnasta. Esimerkiksi Saksassa logistiikkayritys perusti ruokakaupan. Sillähän on jo logistiikka valmiina.
Mutta miten sitten kaikessa muutoksessa pysyy mukana?
Kukaan ei ole liian vanha oppimaan uusia asioita.
– Ihmisen on osattava johtaa itseään. Kaikkein tärkein taito on kuitenkin valmius oppia uutta, Ritakallio painottaa.
Digitalisaatio oli esillä myös kauppakamarin puheenjohtajan, toimitusjohtaja Anni Vepsäläisen kevätkokouksen tervetulopuheessa.
– Alan osaajien määrä on kuitenkin nopeasti osoittautunut pullonkaulaksi. Pula digiosaajista rajoittaa yhä selvemmin yritystoiminnan kehittämistä. Kauppakamarin maaliskuussa julkistamaan kyselyyn vastanneista yrityksistä joka kolmas ilmoitti, että ICT-alan työntekijöistä on pulaa. Aivan erityisesti pula näkyy konsulttiyrityksissä, mikä tarkoittaa, että se koskettaa laajaa joukkoa näiden asiakkaiden kehittämishankkeita, Vepsäläinen harmittelee.