Artikkelikuva

Työmatka voi tyssätä jopa tunnissa

Matkustusohjeet ovat menneet koronaviruksen myötä monessa yrityksessä täysin uusiksi. Nopeisiin käänteisiin on syytä varautua myös jatkossa. Tartuntatautien ohella riskeinä ovat muun muassa poliittiset levottomuudet, terrorismi, luonnonmullistukset sekä kyberrikollisuus. Lisäksi tilanteet muuttuvat entistä nopeammin, painottavat alan asiantuntijat.

Helsingin seudun kauppakamarin ja International SOS-organisaation yhdessä järjestämä Travel Risk 2020-tilaisuus olisi tuskin voinut osua ajoitukseltaan paremmin nappiin. Koronavirus levittää huolta ympäri maailmaa, Saksa on pysähtynyt terroritekojen äärelle ja Lähi-Idän suunnalla riittää jännitteitä.

Ei siis ihme, että Ruoholahden Seaside Hotellin seminaarisalin istumapaikat olivat tiistaina lähes viimeistä sijaa myöten täynnä, kun alan asiantuntijat jakoivat tuoreinta tietoa liikematkailuun liittyvistä riskeistä.

Aamupäivän avasi ulkoministeriön konsuliasioiden yksikön vastuuvirkamies Raimo Pahkasalo, joka on ollut mukana järjestämässä muun muassa suomalaisten kotiuttamisia Kiinan koronavirusalueilta. Hän muistutti, että matkustusilmoitus kannattaa tehdä, vaikka matka ei suuntautuisikaan suoranaisille riskialueille. Suomalaiset tekevät vuosittain noin 10 miljoonaa matkaa, joista matkustusilmoitus tulee vain noin 250 000:sta.

– Esimerkiksi viime viikonloppuna saimme niiden avulla välitettyä tietoa Kanarian hiekkamyrkyistä alueella matkaaville, Pahkasalo kertoi.

Suomalaisille sattuu – myös ulkomailla

Periaate on, ettei yhtään suomalaista jätetä ulkomailla pulaan, jos vain konsulaatti tai UM saa tiedon avuntarpeesta. Viime vuonna tällaisia apu- ja lisätietotiedusteluja oli yli 90 000. Kuolemantapauksia sattui ulkomailla liki 600 ja sairaustapauksia lähes 400. Myös rikoksen uhriksi tai pidätetyksi joutui parisataa suomalaista.

– Todelliset lukemat ovat näitä suurempia, sillä kaikki tapaukset eivät tule tietoomme. Valitettavasti viina vie edelleen meitä suomalaisia ulkomailla. Me kuitenkin teemme aina kaikkemme, että matkaajat pääsevät takaisin kotimaahansa – ääritilanteessa vaikka konsulikyydillä, Pahkasalo vakuutti.

Viime viikkoina yhteydenotot ja kyselyt ovat liittyneet monessa kohtaa koronavirukseen.

– Muun muassa Japanin, Intian ja Italian osalta sanoisin, että matkan välttämättömyyttä kannattaa juuri nyt miettiä. Jokainen tekee kuitenkin lopullisen matkustuspäätöksensä aina itse, Pahkasalo tähdensi.

Terrorismia ja terveysriskejä

Kansainvälisen hätäapupalvelu SOS Internationalin mukaan alkaneen vuosikymmenen suurimpia matkailullisia riskejä ovat kulkutautien ja epidemioiden ohella ilmastonmuutos ja luonnonmullistukset, kiristyvä geopolitiikka, lisääntyvä terrorismi sekä suurkaupunkien mellakat ja levottomuudet.

Kaiken kukkuraksi tilanteet muuttuvat paikan päällä hyvinkin nopeasti.

– Esimerkiksi Barcelonan taannoisissa mellakoissa lentokenttä suljettiin tunnissa. Myös protestit Pariisissa sekoittivat kaupungin ja samalla matkustajien arkea. Vastaaviin yllätyksiin on syytä varautua jatkossakin, SOS Internationalin Pohjoismaista ja Benelux-alueesta vastaava turvallisuussektorin johtaja Robert Codina totesi.

Lääketieteellinen johtaja Rodrigo Rodriguez-Fernandes nosti puolestaan esiin terveysriskit. Työntekijöiden fyysiseen kuntoon osataan jo kiinnittää huomiota, mutta vain 15 prosenttia organisaatioista kiinnittää matkustussäännöissä huomiota psyykkiseen puoleen ja henkilöstön henkiseen jaksamiseen.

– Moni kärsii valmiiksi jet lagista ja stressistä, mutta silti tehdään pitkää päivää ja töitä jatketaan illalla hotellissa. Ja vaikka tarvitsisi henkisellä puolella apua, sitä ei välttämättä kohdemaassa edes saa. Esimerkiksi Afrikassa psykiatreja on todella harvassa, Rodriguez-Fernandes totesi.

Myös tartuntataudit yleistyvät kaupungistumisen ja ilmastonmuutoksen myötä. Riskejä lisää kehittyvien maiden väestönkasvu ja heikoksi jäävä rokotusprosentti.

– Koronaviruksen kaltaisia tapauksia tulee jatkossakin, hän lisäsi.

Selkeä vastuunjako pitkille viikonlopuille

Kasvaviksi riskeiksi listattiin myös kyberturva, johon tosin eurooppalaiset ovat heränneet monia muita paremmin. Liki 40 prosenttia täkäläisistä yrityksistä on luonut siihen matkustussäännöt. Pk-yrityksissä tilanne ei kuitenkaan ole näin hyvä.

– Etätyö ja mobiiliyhteydet lisäävät selkeästi kyber-riskejä. Hotellit, lentokentät ja yleensäkin avoimet wifi-verkot ovat paikkoja, joista hakkerit etsivät jatkuvasti heikkoja kohtia. Harmittomalta tuntuva some-päivitys voi sekin tarjota arvokasta tietoa, SOS Internationalin liiketoiminnan kehitysjohtaja Ronnie Purcell muistutti.

Selkeä riskitekijä on myös matkayhdistelmä, jossa esimerkiksi loppuviikolle osuvaa työmatkaa jatketaan viikonlopun yli ”omana lomana.” Näissä on Purcellin mukaan oltava selkeät pelisäännöt siitä, kumpi kantaa riskit viikonlopun lomapäivistä.

– Kaiken kaikkiaan yritysten vastuu henkilöstöstä ja heidän hyvinvoinnistaan tulee tällä vuosikymmenellä edelleen kasvamaan, hän tiivisti.

Tervetullutta tilannepäivitystä

Aamupäivän tietoisku piti kuulijat hyvin hereillä ja moni teki myös ahkerasti muistiinpanoja.
Yksi tyytyväisistä oli Olympia-matkatoimiston toimitusjohtaja Matti Palermaa.

– SOS International on tuttu ja luotettava yhtiö. Olemme toki seuranneet tiivisti viime viikkojen uutisia ja tämä oli siihen hyvää updatea, Palermaa kiitteli.

Hän itse arvioi, että suomalaisyritykst ovat hoitaneet esimerkiksi koronavirukseen ja kyberturvaan liittyvät riskianalyysinsä monia muita paremmin.

– Olemme tällaisissa asioissa sen verran inhorealisteja, ettei turhia riskejä oteta, hän totesi.

Halton Groupin johdon assistentti Anne Koskela-Marie oli pitkälti samoilla linjoilla. Haltonissa Kiinan matkailu on virusvaaran myötä jäissä eikä esimerkiksi Kiinasta ole enää otettu vastaan vierailijaryhmiä. Myös yleisten wifi-verkkojen käyttö esimerkiksi hotelleissa on ollut jo pitkään kiellettyä.

– Tämä oli hyvä paikka päivittää omaa tietämystä. Etenkään henkilöstön henkiseen jaksamiseen ja mielenterveyteen liittyvät riskejä ei ole tässä yhteydessä nostettu tällä tavalla esiin, Koskela-Marie pohdiskeli.

Lue myös

Toimitusjohtajalta: Saavutettavuus sakkaa myös joukkoliikenteessä

Liikkumistottumusten muutokset näkyvät HSL:n matkustajamäärissä, erityisesti raitiovaunuliikenteessä. HSL:n kyselyn mukaan 30 prosenttia oli vähentänyt raitiovaunulla...

Vastuullisuusruuvi kiristyy ja ohjaa myös yritysrahoitusta

Kaikki olennainen EU-rahoituksesta ja sen painopisteistä kahdessa tunnissa. Siinä haaste, johon tartuttiin Helsingin seudun kauppakamarin, Business Finlandin...

Helsingin seudusta Itämeren alueen toimivin metropoli

Byrokratian karsiminen edistää alueen investointeja ja menestyvää yritystoimintaa. Kun norminpurkutalkoot eivät näytä onnistuvan valtion tasolla, metropolialueella pitää...