Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Koronakriisin myötä pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen käyttäjien määrä on romahtanut. Tämä näkyy selvästi myös nurmijärveläisen Korsisaaren ajamilla bussivuoroilla.
– Maaliskuun puolivälin jälkeen matkustajamäärät ovat vähentyneet noin 80 prosenttia, Korsisaari-yhtiöiden toimitusjohtaja Antti Korsisaari laskee.
Korsisaaren tavoin monet muutkin liikennöitsijät ajavat joukkoliikenteen vuoroja niin sanotulla kilpailutetulla nettosopimuksella. Siinä bussiyhtiö saa liikennöintikorvauksen ohella lipputulot. Sopimusmalli on yleinen kaupunkialueiden ulkopuolella.
Kaikki nettosopimuksen tehneet liikennöitsijät ovat nyt isoissa ongelmissa. Meillä on velvoite hoitaa liikennettä myös poikkeusoloissa, mutta joudumme yksin kantamaan lipputulojen romahduksesta aiheutuneet tappiot.
Korsisaaren mukaan Nurmijärven kunnan ja ELY-keskuksen kanssa on hyvässä yhteisymmärryksessä sovittu vuorojen määrän vähentämisestä. Näin bussiyhtiö on voinut supistaa hieman kulujaan.
– Ongelmat eivät kuitenkaan poistu liikenteen vähentämisellä. Se ei riitä kattamaan jatkuvasti kasautuvia taloudellisia tappioita.
Korsisaari-yhtiöissä on käyty koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut. Huhtikuun alussa oli lomautettu 50–60 henkeä.
Hänen mielestään ainoa ratkaisu liikennöitsijöiden tukalaan tilanteeseen on nettosopimusten asiakastulojen putoamisen kompensointi. Nyt ne perustuvat arvioon normaaliolojen matkustajamääristä, joita ei voi verrata poikkeusolojen tyhjentyneisiin busseihin.
– Liikennöitsijät tarvitsevat nyt yhteiskunnalta oikeaa rahaa ja nopeasti. Lainat tai rahoitussopimusten siirrot eivät akuutissa kriisissä auta. Saa nähdä, kuinka moni alan yritys selviää syksyyn, mikäli pienentynyttä matkustajatuloa ei pystytä jollakin tavalla kompensoimaan.
Linja-autoalan ahdinkoa lisää se, että myös tilausliikenne ovat käytännössä täysin pysähdyksissä. Tilausajot tuovat normaalitilanteessa noin kymmenen prosenttia Korsisaari-konsernin liikevaihdosta.
Maaliskuun puolivälissä kaikki kevään ja alkukesän tilaukset peruttiin kahdessa päivässä.
Vilkkaimman tilausajosesongin tilauskanta hävisi näin kertaheitolla. Matkailun ohella myös yhteiskunnan sopimusajot, esimerkiksi koululaisten kuljetukset uimahalliin, loppuivat kuin seinään.
Myös kesän tilausajojen toteutuminen näyttää epävarmalta. Korsisaarelle tärkeitä ovat esimerkiksi Helsinkiin tulevien risteilyvieraiden kiertoajelut.
– Näitä ajoja ei ole vielä kovin montaa peruttu. On kuitenkin todennäköistä, ettei niitä juurikaan toteudu.
– Valitettavasti linja-autoalalla on nyt vaikea nähdä mitään positiivista. Pakko on kuitenkin uskoa, että tilanne menee joskus ohi. Kukin yritys on hieman eri asemassa riippuen siitä, millaisia sopimuksia joukkoliikenteen hoitamisesta on tehty tai mikä on tilausliikenteen painoarvo.