Havainnekuva Hakaniemenrannan ja sörnäisten rantatien risteyksestä

Vuoden katutyömaa -kilpailun voittoon Kruunusillat – lue voittajan vinkit työmaiden parantamiseen

Vuoden 2024 katutyömaa on Kruunusiltojen Hakaniemen osaprojekti. Kruunusiltojen Hakaniemen projektipäällikkö Jussi Kainulainen vinkkaa, että työmaiden tulisi panostaa ennakoivaan viestintään ympäristön asukkaille ja toimijoille.

Helsingin Messukeskuksessa jaettiin torstaina 10. lokakuuta Vuoden Katutyömaa -kilpailun palkinnot, jossa Vuoden Katutyömaaksi valittiin Kruunusiltojen Hakaniemen osaprojekti. Raadin mukaan voittoon vaikuttivat väliaikaisiin liikennejärjestelyihin panostaminen sekä erinomainen asenne, joka näkyy työmaalla tilannetajuna ja rohkeutena asettaa kaupunkilaisten turvallisuus etusijalle. 

Kruunusiltojen Hakaniemen projektipäällikkö Jussi Kainulainen kertoi palkintoa vastaanottaessaan, että raati saapui arvioimaan työmaata juuri sinä päivänä, kun nosturiajoneuvo kaatui työmaalla. Onnettomuudesta huolimatta, tiimi kääri voiton kotiin. 

Jussi Kainulainen on Kruunusiltojen Hakaniemen projektipäällikkö.

Jussi, voititte Vuoden Katutyömaa -kilpailun. Minkä asian uskot erityisesti vaikuttaneen voittoonne?

Olemme halunneet panostaa työnaikaisiin liikennejärjestelyihin, jotta kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikennöinti olisi mahdollisimman sujuvaa ja turvallista Helsingin keskustan tuntumassa keskellä vilkasta liikennettä. Tätä varten meillä työskentelee täysipäiväisesti oma TLJ-tiimi (TLJ eli työnaikaiset liikennejärjestelyt) niin suunnittelun kuin järjestelyjen toteuttamisen ja ylläpitämisen osalta. Olemme vuosien saatossa saaneet Vuoden Katutyömaa -raadilta kehitysideoita, joista olemme myös ottaneet oppia ja tuoneet täytäntöön.

Minkälaisista asioista olet erityisen ylpeä työmaalla?

Suurista liikennemääristä huolimatta negatiivisten palautteiden määrä on suhteellisen vähäistä. Se kertoo siitä, että olemme onnistuneet todella hyvin järjestelyiden osalta. Erittäin suuressa roolissa on myös hankkeemme viestintätiimi, joka kertoo rehellisesti ja hyvissä ajoin työmaan tulevista vaiheista ja mahdollisista häiriöistä. Jokainen palaute käsitellään ja niihin vastataan ja reagoidaan mahdollisimman nopeasti.

Mitä vinkkejä antaisit muille työmaille, miten parantaa työmaata ja vähentää häiriöitä? 

Säästytte monelta vaivalta ja selittelyiltä, kun viestitte työmaastanne ennakoiden ja ajankohtaisesti ympäristön asukkaille ja muille alueen toimijoille. Vuorovaikutus alueen asukkaiden, liikennöitsijöiden ja liikeyritysten kanssa on erittäin tärkeää. Kun liikennejärjestelyt ovat kunnossa, se vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen, turvallisuuteen ja työmaan yleiskuvaan. Selkeä opastus kylteillä vaikeaselkoisten karttojen sijaan pitää kulkijan oikealla reitillä.

Olette voittaneet tämän kilpailun aiemminkin, ja tällä kertaa toinen tiiminne sai kunniamaininnan. Mikä on Kruunusiltojen voittoputken salaisuus? 

Erittäin hyvä yhteistyö tilaajan, suunnittelun ja tuotannon kanssa. Pitkän projektin aikana olemme sisäistäneet turvallisen liikkumisen periaatteita. Olemme kehittäneet hankkeeseen yhteistyössä tilaajan kanssa TLJ-mittarin, jolla mitataan työnaikaisen liikenteen järjestelyjen toimivuutta. Allianssihankkeen etuna myös se, että kaikki osapuolet toimivat saman katon alla, jolloin suunnitelmien muutokset ja niiden toteutus on sujuvaa. Lopuksi vielä hankkeessa on ammattiylpeyttä ja kova osaamisen taso.

Juhlahumua Messukeskuksessa

Kilpailussa jaettiin myös ensimmäistä kertaa Kiinteistöpalkinto, jonka voitti Kampin terveys- ja hyvinvointikeskuksen työmaa. Raadin mukaan työmaa on ottanut oivasti huomioon kiperän sijaintinsa liikenteen solmukohdassa ja panostanut siihen, että työmaan aidat soljuvat katukuvaan kuvittaja Riku Ounaslehdon kuvituksin. Ohikulkijoille on myös jätetty kurkistusaukkoja, joista uteliaimmat ja perheen pienimmät voivat katsella työmaan edistymistä. 

Raati jakoi myös kolme kunniamainintaa. Innovaatiopalkinnon sai Mannerheimintie 14 työmaa, jossa on toteutettu innovatiivinen raskaan liikenteen odotustasku vilkkaalle kadulle. Väliaikaisen pysäkkiratkaisun palkinnon sai Kruunusiltojen Koirasaarentien työmaa. Raadin mielestä pysäkin pintamateriaalit ja katos lisäsivät viihtyisyyttä ja turvallisuutta. Vihreän siirtymän palkinnon sai Itäbaanan työmaa, jossa on käytössä Suomen ainoa sähkökäyttöinen kaivinkone. 

Raatiin osallistuivat Infra ry, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry, Helsingin kaupunki, HSY, HSL, Helsingin seudun kauppakamari, Näkövammaisten liitto ja Invalidiliitto. Raadin toimintaa koordinoi Ramboll.  

Helsinkiä myllätään nyt urakalla. Lue johtavan asiantuntijamme Tiina Pasurin mietteitä Helsingin liikennejärjestelyistä.

 

Lue myös

Viikon kysymys: Kilpailukieltosopimuksen perusteella maksettava korvaus

Viikon kysymyksessä juristimme ja muut asiantuntijamme vastaavat usein kysyttyihin kysymyksiin.

Kruunusillat voittoon Helsingin kaupungin Vuoden katutyömaa -kilpailussa

Helsingin kaupungin järjestämässä kilpailussa etsitään työmaata, jossa muun muassa väliaikaiset kulkureitit, viestintä ja esteettömyys on...