Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Hallitusohjelman liitteessä 4 on lueteltu parikymmentä harmaan talouden torjuntaa edistävää toimenpide-ehdotusta, joiden toteuttamiseen vaalikauden aikana on varattu 20 miljoonaa euroa lisärahoitusta.
Hallitusohjelmaan kirjatut asiat muodostavat seuraavan harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaohjelman rungon.
Selvitettävien asioiden määrä on melko suuri, mutta osasta on tutkimustietoa toimenpiteiden pohjaksi. Ainakin jakamistalouden alustoista ja fiskaalisista kassajärjestelmistä on jo olemassa selvityksiä.
Esityksen mukainen laajennus johtaisi nykyilmoitukseen verrattuna huomattavasti tarkempaan erittelyyn, joka toteutuakseen edellyttää taloushallinnon automatisoinnin lisäämistä ja jonkinlaista siirtymäaikaa. Arvonlisäveroilmoituksilla annettuja tietoja hyödynnetään jo nykyisin osana muiden tietovirtojen analysointia, ovathan nuo tiedot käytettävissä jo kohdekuukautta seuraavan toisen kuukauden 12. päivänä, eli paljon nopeammin kuin tuloverotuksen veroilmoitustiedot.
Tiedontarpeen kasvua voi hyvin perustella petosrakenteiden monimutkaistumisella, lyhyen elinkaaren yhtiöiden käytöllä, uusiokäyttö- ja velankerryttäjäyhtiöillä sekä petollisen toiminnan nopeudella. Olennainen osa verovalvontaa on myös eri viranomaisten keskinäisen tietojenvaihdon lisääminen ja nopeuttaminen, tämäkin toimenpide on hyvästä syystä mainittu hallitusohjelman liitteessä 4.
Yritysten taloushallinnon kehittyminen kohti täydellistä automatisointia ottamalla käyttöön rakenteisessa muodossa oleva sähköinen kuitti ja lasku parantaa mahdollisuuksia torjua harmaata taloutta ja tehostaa valvontaa. Mitä kaikkea tähän toimenpiteeseen sisältyykään, tuoko se mukanaan transaktiokohtaisen arvonlisäveroilmoittamisen sekä käteistoimialoille tyyppihyväksyttyjen fiskaalisten kassajärjestelmien käyttöpakon ja myyntitapahtumatietojen siirtämisen suoraan verohallinnolle, vai tarvittaessa peräti reaaliaikaisen pääsyn yrityksen kirjanpitoaineistoon? Myös alustapalvelujen tiedot haluttaisiin vertailutietoina suoraan verohallinnolle mutta jääkö hyöty vähäiseksi, jos tiedot maksutapahtumista eivät kuitenkaan liiku alustapalvelun tarjoajan kautta.
Hallitusohjelman liitteen 4 toimenpiteille on perusteltu tarve verovajeen vähentämiseksi ja niillä tähdätään viranomaisten tiedonsaantimahdollisuuksien lisäämiseen ja sanktioiden kiristämiseen, mutta samalla ne kuitenkin lisäävät verovelvollisten ilmoitusvelvoitteita.
Mika Olli
veroasiantuntija
Helsingin seudun kauppakamari