Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä kulkevaa Raide-Jokerin pikaraitiotietä on rakennettu kohta viisi kuukautta. 25 kilometrin mittainen pikaraitiolinja korvaa valmistuessaan Helsingin seudun vilkkaimmin liikennöidyn bussilinjan 550.
Raide-Jokerin rahoituksen jakautumisesta sovittiin valtion ja Helsingin seudun kuntien välisellä maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2016–2019 -sopimuksella alkukesästä 2016. Raide-Jokerin lisäksi myös muut tuolloin solmitun MAL-sopimuksen toimenpiteet ovat edenneet hyvin. Nykyinen sopimuskausi päättyy tämän vuoden lopussa.
Kasvava metropoli tarvitsee toimivan liikennejärjestelmän. Se on seudun sydän ja verisuonisto, joka kuljettaa elintärkeät asiat – ihmiset, tavarat, ajatukset – oikeisiin paikkoihin oikeaan aikaan.
Mihin Helsingin seudun seuraavat liikenneinvestoinnit tulevat? Mitä liikenteessä ja liikkumisessa tapahtuu seuraavina vuosina? Miten seudun sydämestä ja verisuonista pidetään huolta?
Investoimalla, huolenpidolla ja sopivalla rasituksella. Näitä kaikkia on suunniteltu koko seudun voimin. Seuraavista toteutettavista liikennehankkeista käydään neuvotteluja juuri nyt.
Uudet MAL-sopimusneuvottelut kaudelle 2020–2023 ovat käynnissä. Sopimuksen pohjana on tänä keväänä valmistunut ja seudun päätöksenteossa hyväksytty MAL 2019 –suunnitelma » .
Se kertoo samalla seudun lähtökohdat ensimmäiselle 12-vuotiselle valtakunnalliselle liikennejärjestelmäsuunnitelmalle, jota valmistellaan liikenne- ja viestintäministeriön johdolla tämän ja ensi vuoden aikana.
Ajankohtaisuus liikenneinvestoinnissa tarkoittaa eri asiaa kuin ajankohtaisuus Twitterissä tai sovelluskehityksessä.
Liikennehankkeen matka suunnittelusta toteutukseen vie vuosia – mutta ne myös palvelevat vuosia – kymmeniä tai satoja.
MAL 2019 -suunnitelmassa vuoteen 2030 mennessä aloitettaviksi liikenneinvestoinneiksi on nostettu seudulle näinä vuosina tärkeimmät investoinnit, jotka on esitelty alla olevassa kuvassa.
(Klikkaa kuvaa, niin saat sen suuremmaksi)
Ennen suurten liikenneinvestointien rahoituspäätöksiä ja toteutusta kannattaa ottaa hyöty irti jo tehdyistä kehitystoimista.
Ennen vappua voimaantullut HSL:n vyöhykeuudistus on muuttanut liikkumistapoja Helsingin seudulla. ABCD-vyöhykkeet ovat lisänneet pysyvästi metron nousijamääriä varsinkin Espoon osuudella. Lähijunaliikenteen matkustajamäärä oli syyskuussa 9,4 prosenttia korkeampi kuin vuoden 2018 syyskuussa.
Kaupunkipyörät ovat olleet huikea menestys tälläkin kaudella. Kausikäyttäjiä Helsingin ja Espoon kaupunkipyörillä on ollut tänä vuonna 61 000. Tänä kesänä kaupunkipyörät tulivat myös Vantaalle.
Kaupallisten toimijoiden asemattomat potkulaudat ovat näkyneet kesän ajan keskustassa. HSL taas on testannut tänä kesänä asemallista potkulautapalvelua Vuosaaressa toisen IdeaLab-kilpailun voittajan kanssa. Potkittavana on ollut yhteensä 300 perinteistä ja sähköllä toimivaa potkulautaa. Palvelun ylläpidosta on vastannut Samocat Sharing.
Espoossa taas kannattaa kokeilla kutsukyytiä. HSL aloitti syyskuussa 2019 yhteistyössä IdeaLab-kilpailun toisen voittajan ViaVanin kanssa kutsukyytipalvelun kokeilun, joka perustuu matkojen yhdistelyyn. Palvelun tarkoituksena on tarjota uusia liikkumisen ratkaisuja etenkin matkaketjujen ensimmäisille ja viimeisille osuuksille. Palvelu toimii ViaVanin mobiilisovelluksella.
Lokakuun puolivälissä aukesi uusi Pasilan asema. Kauko- ja lähiliikenne linkittyvät aivan uudella tavalla, ja kauppakeskus Tripla tarjoaa laajan palveluiden kirjon joukkoliikenteen käyttäjille.
Joukkoliikennepalvelua parannetaan joka vuosi. Ensi syksynä parannetaan viikonloppujen lähijunatarjontaa, kun Kehäradan ja A-junien vuorovälejä tihennetään. Hämeentien remontti etenee ja ratikat palaavat omille reiteilleen. Raitiolinjasto laajenee lähivuosina Ilmalaan ja Hernesaareen. Sen lisäksi raitiotieverkko täydentyy Pasilassa ja Jätkäsaaressa.
Ihmisten elämä ja arki rullaavat, kun liikkuminen on sujuvaa. Sen takaamiseksi teemme töitä joka päivä yhdessä Helsingin seudun asiantuntijoiden ja päättäjien kanssa.
Lue myös:
Mikä meitä liikuttaa? Viisi faktaa Helsingin seudun asukkaiden liikkumisesta