Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
Olemme palkanneet ulkomaalaisen työntekijän. Mistä hän saa suomalaisen henkilötunnuksen?
Ulkomaan kansalainen saa suomalaisen henkilötunnuksen, kun hänen tietonsa talletetaan väestötietojärjestelmään. Rekisteröinnin edellytyksenä on, että ulkomaan kansalainen oleskelee Suomessa laillisesti ja rekisteröinnille on peruste. Rekisteröintiin oikeuttavia perusteita ovat esimerkiksi Maahanmuuttoviraston myöntämä oleskelulupa, oleskelukortti, EU-oleskeluoikeuden rekisteröinti taikka Suomessa tapahtuva työskentely. Ulkomaan kansalaisella tulee olla työnteko-oikeus Suomessa, jos hän hakee rekisteröintiä työsopimuksen perusteella.
Ulkomaan kansalainen voi saada suomalaisen henkilötunnuksen Maahanmuuttovirastosta, Digi- ja väestötietovirastosta tai Verohallinnosta. Jos Maahanmuuttovirasto myöntää henkilölle oleskeluluvan tai -kortin taikka rekisteröi oleskeluoikeuden, henkilötiedot talletetaan yleensä automaattisesti väestötietojärjestelmään ja henkilö saa henkilötunnuksen. Jos tietoja ei ole talletettu väestötietojärjestelmään Maahanmuuttoviraston myönteisen päätöksen yhteydessä, rekisteröintiä voi pyytää Digi- ja väestötietovirastolta. Henkilö voi pyytää suomalaisen henkilötunnuksen myös Verohallinnosta, jos hän tarvitsee sitä verotuksellisista syistä.
Anette Laiho
lakimies
Helsingin seudun kauppakamari
Kauppakamarin jäsenille maksuttomassa neuvontapalvelussa asiantuntijat ja lakimiehet vastaavat kysymyksiisi liittyen muun muassa verotukseen, taloushallintoon ja lakiasioihin. Voit lähettää kysymyksesi asiantuntijoillemme lomakkeen kautta.
Voit tarkistaa organisaatiosi jäsenyyden KauppakamariVerkostosta.