Helsingin toimisto
Käyntiosoite: Kalevankatu 12, 00100 Helsinki
Postiosoite: PL 68, 00131 Helsinki
Puhelin: 09 228 601 (vaihde)
kauppakamari@helsinki.chamber.fi
– Monikulttuurisuus tuo energisyyttä, vilkkautta ja sykettä arkeen, kun ympärillä on erilaisia ihmisiä. Toimimme globaalissa ympäristössä ja siltä se tuntuu myös toimistolla. Uskon, että kaikki työntekijämme kokevat tämän ainoastaan rikkautena, Kaito Insightsin toimitusjohtaja Saku Sell sanoo.
Noin 50 asiantuntijaa työllistävässä Kaitossa virallinen työkieli on englanti. – Talon sisällä käymme kaikki keskustelut englanniksi, mikä auttaa niissä asiakkuuksissa, joissa kielenä on englanti. Kieli paranee ja alan sanastot ovat kaikilla hallussa. Erilaiset taustat auttavat myös niissä tilanteissa, kun olemme esimerkiksi ratkomassa jonkin ison suomalaisen, globaalisti toimivan yrityksen ongelmia.
Meillä on aina tarjolla erilaisia tulokulmia haasteeseen.
Kaito on perustettu vuonna 2013 ja se fuusioitui toisen yrityksen kanssa noin puolitoista vuotta sitten. Ennen fuusiota yritysten taustat olivat erilaiset: toisessa oli töissä vain suomea puhuvia suomalaisia, toinen oli monikulttuurinen. Nyt Kaitossa työskentelee yhdeksän eri kansalaisuutta. Työntekijöitä on Suomen lisäksi niin Brasiliasta, Virosta, Filippiineiltä kuin Australiastakin.
Tavoitteemme on olla data-analytiikkamarkkinan ajatusjohtaja.
Se vaatii proaktiivisia ihmisiä, jotka puhuvat erilaisilla estradeilla ja tuottavat paljon sisältöä. Tämä on osin persoona, mutta osin myös kansallisuuskysymys. Siinä missä suomalaiset eivät välttämättä ole niin puheliaita niin etenkin Etelä-Amerikasta tulevat ihmiset taas ovat. Organisaatiomme on itseohjautuva, mikä taas vaatii avointa ja jatkuvaa viestintää. Kansallinen perimä vaikuttaa paljon myös siihen, miten ihmiset viestivät.
Sellin kokemuksen mukaan
monikulttuurisuuden suurin haaste liittyy rekrytointiin.
– Teemme asiantuntijabisnestä, jossa kaikki on henkilökeskeistä, yksilöbisnestä. Jokaisen rekrytoinnin täytyy onnistua. Me haemme aina senioriteettia. Ihmisillä täytyy olla kyky käydä erittäinkin tiivistä keskustelua asiakkaiden kanssa. Rekrytointimarkkina on kilpailtu ja siksi meidän täytyy mennä Suomen rajojen ulkopuolellekin.
Me olemme tähän asti löytäneet uusia työntekijöitä omien verkostojen ja tuttujen kautta.
Olen kuitenkin huomannut, että yrityksen täytyy rekrytointivaiheessa rehellisesti kertoa
Kannattaa myös muistaa, että ulkomailta ihmisen rekrytoiminen tarkoittaa välillä koko perheen tuomista mukana. Silloin erilaiset relokaatiopalvelut helpottavat rekrytointia, niitä kannattaa hyödyntää, Sell sanoo.
Lue myös:
Menestyvä monikulttuurinen yritys: Monikulttuurinen työyhteisö parantaa asiakastyytyväisyyttä